+ Cevap Ver + Yeni Konu aç
3 sonuçtan 1 ile 3 arası

Toprak ürünlerinin zekati nasil verilir

 İslami Konular ve kaynakları Katagorisinde ve  Zekat Forumunda Bulunan  Toprak ürünlerinin zekati nasil verilir Konusunu Görüntülemektesiniz.=>Toprak ürünlerinin zekati nasil verilir Fakihler...sizin için yerden çıkardıklarımızdan infak edin... (el-Bakara 2/267) emrinin topraktan çıkarılan ürünlerden zekat veriniz anlamına geldiği görüşündedir. Ayrıca müslümanlara hasat günü mahsullerinin haklarını vermeleri de emredilmiştir (el-En‘am 8/141). Bu ayette zikredilen hak teriminden zekat mı yoksa zekattan ayrı bir ödeme mi kastedildiği tartışma konusu olmakla ...

  1. #1
    Status
    Offline
    Karani - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Administrator
    Üyelik tarihi
    Jul 2009
    Yer
    Erzincan, Turkey
    Mesajlar
    13.439
    Tecrübe Puanı
    10

    Standart Toprak ürünlerinin zekati nasil verilir

    Toprak ürünlerinin zekati nasil verilir
    Toprak ürünlerinin zekati nasil verilir

    Fakihler...sizin için yerden çıkardıklarımızdan infak edin... (el-Bakara 2/267) emrinin topraktan çıkarılan ürünlerden zekat veriniz anlamına geldiği görüşündedir. Ayrıca müslümanlara hasat günü mahsullerinin haklarını vermeleri de emredilmiştir (el-En‘am 8/141). Bu ayette zikredilen hak teriminden zekat mı yoksa zekattan ayrı bir ödeme mi kastedildiği tartışma konusu olmakla birlikte fakihlerin çoğunluğu bu ayette zikredilen hak tabirinin toprak ürünlerinden alınması gereken zekat olduğunu söylemişlerdir.

    Hz. Peygamber'in toprak ürünlerinin zekatı ile ilgili aşağıdaki şu hadisi hemen bütün hadis ve fıkıh kitaplarında zikredilir:Yağmur ve nehir sularıyla sulanan toprak mahsullerinde öşür (1/10) kova (el emeği) ile sulananlarda nısf öşür (1/20) vardır (Buhari “Zekat” 55).

    Bu hadis toprak mahsullerinden ne nisbette zekat alınacağını göstermektedir. İşte bu nisbetten doğan ve onda bir anlamına gelen öşür (uşr) terimi toprak ürünlerinden alınan zekat anlamında kullanılmıştır.

    İslam alimleri zirai mahsullerin 1/10 yahut 1/20 nisbetlerinde zekata tabi olduğunda görüş birliğine varmışlardır. Ancak hangi nevi toprak ürünleri zekata tabidir ve hangileri zekata tabi değildir? Bu sual sahabe devrinden itibaren farklı şekilde cevaplandırılmıştır.

    Ebu Hanife'ye göre bütün toprak ürünleri zekata tabidir. Ebu Yusuf ve İmam Muhammed'e göre toprak ürünlerinin zekata tabi olabilmeleri için hububatta olduğu gibi bir sene -çürümeden- kalabilme özelliğine sahip olmaları gerekir.

    Hanefi fıkıh kitapları İmam-ı azam'ın bütün toprak ürünlerinin zekata tabi olduğu hususundaki görüşünü destekledikleri gibi çağdaş İslam alimleri de bu görüşü savunurlar.

    İmam Malik ve Şafii'ye göre ise bir sene muhafaza edilebilen gıda maddesi özelliğine sahip toprak ürünleri zekata tabidir. Şafiiler meyveden sadece hurma ve üzümün zekata tabi olduğu görüşündedir.

    Hanefiler'e yakın bir görüşe sahip olan Ahmed b. Hanbel'e göre ölçülebilen kurutulabilen dayanıklı olan gıda maddeleri ve insanoğlu tarafından yetiştirilen bütün ürünler zekata tabidir. Ahmed b. Hanbel zekata tabi mallarda gıda maddesi olma şartını aramamaktadır. Buna göre pamuk keten gibi giyim eşyası yapılan maddeler de zekata tabidir.

    Toprak mahsullerinin zekata tabi olabilmesi için -diğer zekat mallarında olduğu gibi- belli bir nisaba ulaşması şart mıdır?

    Fakihlerin çoğunluğu toprak mahsulleri zekatında da nisabın şart ve nisabın beş vesk (=653 kg.) olduğu bu nisaba ulaşmayan ürünlerin zekata tabi olmayacağı görüşündedir. Onlar bu görüşlerinde Hz. Peygamber'in Beş veskten az (üründe) zekat yoktur anlamındaki hadisine istinat ederler (Ebu Ubeyd el-Emval nr. 1422-1424).

    Toprak ürünlerinde nisab şartını arayan fakihlere göre buğday ve arpa kabuksuz olarak depo ediliyorsa miktarı 653 kilograma ulaşmadığı sürece zekata tabi değildir. Bu ve bu miktarın üzerinde olanı ise zekata tabidir. Eğer pirinç gibi kabuğu ile birlikte depo ediliyorsa mal sahibi isterse nisabı kabuksuz olarak 5 vesk isterse kabuklu olarak 10 vesk hesap eder ve ona göre zekatını öder.

    Ebu Hanife'ye göre ise toprak mahsullerinde nisab şartı aranmaz. Zirai ürünler ister az ister çok olsun zekata tabidir.

    Zekat Nisbeti. Hemen bütün hadis ve fıkıh kitaplarının kaydettiği Hz. Peygamber'in Yağmur ve nehir sularıyla sulanan toprak mahsullerinde öşür (1/10) kova (el emeği) ile sulananlarda nısf öşür (1/20) vardır (Buhari “Zekat” 55) anlamındaki hadis toprak ürünlerinden ne nisbette zekat alınacağını göstermektedir.

    Buna göre toprak ürünlerinin zekatı toprağın sulama tekniğine göre belirlenmektedir. Toprak emek sarfedilmeden yağmur nehir dere ırmak ve bunların kanalları ile sulanıyorsa zekat olarak mahsulün 1/10'u; kova dolap motor veya ücretle alınan su ile sulanıyorsa 1/20'si verilecektir.

    Eğer arazi hem yağmur veya nehir sularıyla hem de dolap vb. gibi emekle elde edilen su ile sulanıyorsa hangisi ile daha çok sulanmış ise ona itibar edilir. Burada emek ve masrafla üretilen zirai mahsulden daha düşük vergi alındığı ve böylece vergilendirmede mükellefler arasında bir dengenin sağlanmasına çalışıldığı söylenebilir.

    Günümüzde arazinin sulama masrafından ziyade gübre mazot ve işçilik masraflarının önemli yekün tuttuğu göz önünde bulundurulursa bu tür masraflar yapılarak elde edilen zirai mahsulün de emek ve masrafla sulanan arazinin mahsulüne kıyaslanması daha uygun olur. Sulama dışında kalan girdilerin zekat matrahından düşülmesi geri kalandan sulama usulüne göre zekat verilmesi gerekir diyen çağdaş alimler de vardır.

    Toprak ürünlerinin zekatı (öşür) hububatta harman vaktinde meyvelerde ise toplandıktan sonra verilir.

    Zirai mahsullerin zekatı sahiplerinin vefat etmeleri ile düşmez varislerinden alınır. Aynı şekilde bu arazi vakfedilirse yine öşrü sakıt olmaz.

    Hanefi mezhebine göre toprak ürünlerinin zekata tabi olabilmeleri için üzerlerinden bir yılın geçmesi (havl) şart değildir. Bir sene içinde kaç defa mahsul alınırsa her defasında zekat verilmesi gerekir.

    Öşür yükümlülüğü için akıl ve buluğ şartı aranmaz. Mal sahibi çocuk veya akıl hastası ise veli ve vasileri onlar adına zekatlarını vermekle mükelleftir.

    Mal sahibi hiçbir karşılık beklemeden (meccanen) tarlasını ekilmek üzere birine verse çıkan mahsulün zekatını bu şahıs öder. Arazi ekilmek üzere belli bir ücretle kiralanmış ise zekat İmam-ı azam'a göre arazi sahibinden Hanefiler'den Ebu Yusuf ve İmam Muhammed (İmameyn) ile diğer üç mezhep imamına göre kiracıdan alınır.

    Arazi yarıcılık (müzaraa) usulü kiralanmış ise mahsul vergisi İmam-ı azam'a göre yine mal sahibinden alınır İmameyn'e göre ise mal sahibi ve kiracı hisselerine düşen mahsulün zekatlarını ayrı ayrı öderler.

    Zekata tabi mahsulat yetiştikten sonra satılırsa zekatı arazi sahibinden yetişmeden satılırsa satın alandan alınır.

    Toprağın statüsü bu toprağın mahsulünden alınacak zekat veya verginin belirlenmesini yakından ilgilendirir. Şafii Maliki ve Hanbeliler'e göre öşür vergisinde toprağın statüsünün bir tesiri yoktur. Toprak haraci olsa sahibi müslüman ise hem harac adı verilen vergiyi ve hem de çıkan mahsulün zekatını (öşür) verecektir.

    Hanefiler'e göre ise toprak ürünlerinden zekat öşür arazisi için bahis konusudur. Toprağın öşür toprağı olması zirai mahsul zekatının vücubunda şarttır. Hanefiler'e göre müslüman mükellef haraç toprağını ister sahip ister mutasarrıf olarak eksin sadece harac vergisi vermekle yükümlüdür harac ve öşür aynı topraktan birlikte tahsil edilmez.

    Hanefi fıkıh kitaplarında Türkiye Suriye Mısır Irak topraklarının haraci olduğu dolayısıyla öşre tabi olmadığı zikredilmekle birlikte bu görüş onların aynı topraktan aynı sebeple iki ayrı verginin tahsil edilemeyeceği prensibini benimsemiş olmasından kaynaklanmaktadır. Gerçekten de aynı araziden ve aynı sebep altında iki farklı vergi tahsil etmek vergi adaleti yönünden tartışmaya açık bir konudur. Bugün için bu topraklar müslümanların mülkü olduğu ve -en azından ülkemiz itibariyle- harac vergisi alınmadığından Hanefi mezhebinin ilkelerine göre farziyeti nasla sabit olan zirai mahsul zekatı verilmelidir.
    Toprak ürünlerinin zekati nasil verilir islamseli.net islami forum,dini forum Arşivi Toprak ürünlerinin zekati nasil verilir


  2. #2
    Kayıtsız Kullanıcı
    Kayıtsız Kullanıcı - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)

    Question Cevap: Toprak ürünlerinin zekati nasil verilir

    1 seneden once verilirmi zekati


  3. #3
    Kayıtsız Kullanıcı
    Kayıtsız Kullanıcı - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)

    Exclamation Cevap: Toprak ürünlerinin zekati nasil verilir

    Toprak urunlerinde


+ Cevap Ver

Hızlı Cevap Hızlı Cevap

Giriş yapmak için Buraya tıklayın


Rabbin kim? (Cevabı Büyük Harfle Yazınız)

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Mesaj Yazma Yetkiniz Var
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  

Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.1

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379