+ Cevap Ver
1 sonuçtan 1 ile 1 arası

Vekaletin önemi ve mahiyeti nedir

 Doğru İslam Bilgileri Katagorisinde ve  Dinimiz ve diğer dinler Forumunda Bulunan  Vekaletin önemi ve mahiyeti nedir Konusunu Görüntülemektesiniz.=>Vekaletin önemi ve mahiyeti nedir Vekalet; lûgat yönünden muhafaza etmek, korumak manasınadır. Allahû Teala (cc)'nın güzel isimlerinden birisi olan "Vekil" de; bu mahiyettedir. Bu sebeble: "- Seni malıma vekil ettim" diyen kimse hakkında biz; "- Ancak o kimse, muhafaza etmeye malik olur" deriz. Ba'zıları: "Vekaletin tertibi; tefviz ve i'timad manasına ...

  1. #1
    Administrator Karani - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jul 2009
    Yer
    Erzincan, Turkey
    Mesajlar
    12.914
    Tecrübe Puanı
    10

    Standart Vekaletin önemi ve mahiyeti nedir

    Vekaletin önemi ve mahiyeti nedir

    Vekalet; lûgat yönünden muhafaza etmek, korumak manasınadır. Allahû Teala (cc)'nın güzel isimlerinden birisi olan "Vekil" de; bu mahiyettedir. Bu sebeble: "- Seni malıma vekil ettim" diyen kimse hakkında biz; "- Ancak o kimse, muhafaza etmeye malik olur" deriz. Ba'zıları: "Vekaletin tertibi; tefviz ve i'timad manasına delalet eder" demişlerdir. Tevekkül de; bu mahiyettedir. Nitekim: "Allah (cc)'a tevekkül ettik" denir. Yani "Biz işlerimizi Allahû Teala (cc)'ya tefviz ve teslim eyledik" manasınadır. Tefviz; bir işin idaresini birine vermek veya işleri birine ısmarlamaktır. Bu sebeble; tevkil (Vekil kılma); lugat yönünden, işi başkasına tevfiz etmek, ısmarlamak demektir.(180) İslami ıstılahta: "Bir kimsenin, başka bir kimseyi; kendi yerine koymasına ve tasarruflarını belirlemesine vekalet denilir"(181) tarifi esas alınmıştır. Resûl-i Ekrem (sav)'in alış-veriş işlerinde Hz. Hizam (ra)'ı vekil tayin ettiği bilinmektedir.(182) Daha önce Hz. Ali (ra)'nin; davalarını takip etmesi için, kardeşi Akil b. Ebi Talib (ra)'i vekil tayin ettiğini zikretmiştik!.. Hanefi fûkahası: "Bir kimsenin; kendisinin akid yapması caiz olan her hususta, bir başkasını vekil tayin etmesi sahihtir. Çünkü insan; bazı hallerde, kendisi bizzat yapma gücüne haiz olmayabilir. Bu gibi durumlarda; ehil olan bir kimseyi, vekil tayin ederek ihtiyacını giderir"(183) hükmünde ittifak etmiştir. İbn-i Münzir: "İlim sahiplerinden ileri gelenlerin hepsinin icma'ına göre: mahkemeye gidemeyecek durumda olan hasta ile şehirde bulunmayan kimse, haklarını talep edecek ve kendileri adına konuşacak bir vekil tayin etme yetkisine sahiptirler"(184) hükmünü zikreder.

    Vekaletin rüknü; kendisi ile vekaletin sabit olabildiği hususi sözlerdir. "- Seni, şu malı satman için vekil tayin ettim" demek gibi!.. İstihsanen vekilin; vekaleti kabul etmesi, sıhhatinin şartlarından değildir. Fakat vekaleti kabul etmediğini açıkça söylerse, o vekalet reddedilmiş sayılır. Şayet; "İstersen vekilim olmayı kabul et ve şu malımı sat" der, muhatabı olan kimse susar ve satışı yaparsa caiz olur. Fakat "Hayır!.. Kabul etmem derse" batıl olur. Serahsi'nin Muhıyt'inde de böyledir.(185)

    Resûl-i Ekrem (sav)'in döneminde "Vekalet" daha ziyade; alış-veriş işlerinde yaygındır. Haklarını savunmada güçlük çeken kimseler; Kadı (Hakim) huzurunda, vekilleri tarafından temsil edilmektedirler. Günümüzde de; en çok ticari işlerde ve "Avukat" adı altında mahkemelerde, vekillere rastlanmaktadır. Sonuç olarak; insanların ihtiyaçlarında fazla bir değişiklik sözkonusu değildir. Vekalet'in hükmü; vekilin, kendisini tayin eden kimsenin (Müvekkilin) yerine geçmesi ve onun adına tasarrufta bulunmasıdır. Vekil tayin eden kimsenin koyduğu şartlara aynen riayet gerekir. Sarih bir izni olmadığı müddetçe vekil; bir başkasını vekil tayin edemez.(186) Vekaletin sıfatı'na gelince; vekalet caiz olan akidlerden (Sözleşmelerden) ibarettir. Vekil müvekkilini, müvekkil de vekili istediği an azledebilir. Belli bir süre ile sınırlandırılması mecburiyeti yoktur.(187) Vekil; yapacağı veya yaptığı iş karşılığında müvekkilden ücret talebinde bulunabilir. Bu gibi hallerde vekil; ecir (ücretli) durumuna geçer.(188) Herhangi bir ücret tayin olunmamışsa vekil'e; ecr-i misli (Ehl-i vukuf'un tayin edeceği ortalama ücret) ödenir. Müvekkilin ölümü halinde; vekaletten azil kendiliğinden gerçekleşir.(189) Müvekkilin veya vekil'in; cinnet getirmesi veya akli dengesini kaybetmesi durumunda, aralarındaki akid (Sözleşme) sona erer. Nitekim Mecelle'de: "Müvekkilin yahud vekilin tecennüm etmesiyle (cinnet getirmesi ve delirmesiyle) vekalet batıl olur"(190) hükmü kayıtlıdır. Esasen bu gibi durumlar ferdi; tasarruftan alıkoyan ve velisinin yardımını gerektiren hallerdir. Fıkıhta bu hale "Hacr" denilmiştir. Şimdi kısaca bu meseleyi izaha gayret edelim.


+ Cevap Ver

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Mesaj Yazma Yetkiniz Var
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  
^

Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.1

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349