+ Cevap Ver
2 sonuçtan 1 ile 2 arası

Allah iman edip salih amel isleyenlere nasıl müjde veriyor

 İslami Konular ve kaynakları Katagorisinde ve  Doğru İslam Bilgileri Forumunda Bulunan  Allah iman edip salih amel isleyenlere nasıl müjde veriyor Konusunu Görüntülemektesiniz.=>Allah iman edip salih amel isleyenlere nasıl müjde veriyor İnsan hayatında yapılan işler İslam dininin ilkeleriyle uyuşup uyuşmaması yönünden iki kısım olarak incelenebilir Dinin yapılmasını emrettiği veya tavsiye ettiği, iyi, doğru, faydalı ve savap kazanmaya vesile olan işler salih amel olarak, yapılması yasaklanan veya hoş karşılanmayan kötü, yanlış, zararlı ve ...

  1. #1
    Moderator
    Üyelik tarihi
    Jan 2010
    Mesajlar
    2.938
    Tecrübe Puanı
    12

    Standart Allah iman edip salih amel isleyenlere nasıl müjde veriyor

    Allah iman edip salih amel isleyenlere nasıl müjde veriyor

    İnsan hayatında yapılan işler İslam dininin ilkeleriyle uyuşup uyuşmaması yönünden iki kısım olarak incelenebilir Dinin yapılmasını emrettiği veya tavsiye ettiği, iyi, doğru, faydalı ve savap kazanmaya vesile olan işler salih amel olarak, yapılması yasaklanan veya hoş karşılanmayan kötü, yanlış, zararlı ve günaha yol açan ameller gayri salih ameller olarak değerlendirilmiştir Fıkıh açısından ele alındığında salih amel derken farz, vacip, sünnet, müstehap veya mendup olan fiiller anlaşılırken, haram, mekruh ve müfsit olan fiiller ise gayri amel-i salih fiilleri ifade etmektedir
    Salih ameller işleyenler dünya mutluluğunu elde ettikleri gibi ahiret mutluluğu olan cenneti de elde edeceklerdir Çünkü Yüce Rabbimiz böyle buyurmaktadır Allah-u Tealanın istemiş olduğu, Sevgili Peygamberimizin de hayatına aktarmış olduğu güzel işleri yapmamız bize ahiret saadetini getirecektir Yüce Rabbimiz Kur’an-ı Kerim’in değişik birçok ayetinde bu hususu şöyle vurgulamaktadır
    وَمَنيَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتَ مِن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌفَأُوْلَـئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلاَ يُظْلَمُونَ نَقِيراErkek olsun, kadın olsun inanmış olarak kim salih bir amelde bulunursa, onlar cennete girecek ve onlar, bir ‘çekirdeğin sırtındaki tomurcuk kadar' bile haksızlığa uğramayacaklardır[1] İman edip salih amellerde bulunanları müjdele Gerçekten onlar için altlarından ırmaklar akan cennetler vardır Kendilerine rızık olarak bu ürünlerden her yedirildiğinde: "Bu daha önce de rızıklandığımızdır" derler Bu, onlara, (dünyadakine) benzer olarak sunulmuştur Orada, onlar için tertemiz eşler vardır ve onlar orada süresiz kalacaklardır”[2] “ İman edip güzel amellerde bulunanlar, namazı dosdoğru kılanlar ve zekatı verenler; şüphesiz onların ecirleri Rablerinin katındadır Onlara korku yoktur ve onlar mahzun olmayacaklardır”[3]
    Kur’an-ı Kerim’de ayetleri incelediğimiz zaman karşımıza çıkan bir başka husus ise şudur Peygamberlerin ve kutsal kitapların gönderilişindeki hikmetlerden biri olarak “insanların iyi işleri yapıp, kötü işlerden uzak kalması” karşımıza çıkmaktadır İlgili ayetlerde şöyle buyrulmaktadır
    إِنَّ هَـذَا الْقُرْآنَ يِهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُالْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً كَبِيراً
    “Gerçekten bu Kur'an en doğru olan yola götürür ve iyi işler yapan mü'minler için büyük bir mükafat olduğunu müjdeler”[4] “De ki: "Ben de ancak sizin gibi bir insanım, (Ne var ki) bana, 'Sizin ilah'ınız ancak bir tek ilahtır" diye vahyolunuyor Kim Rabbine kavuşmayı umuyorsa yararlı bir iş yapsın ve Rabbine ibadette kimseyi ortak koşmasın”[5] “(Allah onu), katından gelecek şiddetli bir azap ile (inanmayanları) uyarmak, salih ameller işleyen mü'minleri, içlerinde ebedi olarak kalacakları güzel bir mükafat (cennet) ile müjdelemek ve "Allah bir çocuk edindi" diyenleri de uyarmak için dosdoğru bir kitap kıldı”[6]
    Yüce Allah biz kullarını uyarmakta, dünya hayatının ve içerisinde verilenlerin geçiciliğine vurgu yapmakta, onlara aldanılmamasını tavsiye etmekte ve geçici dünya malına aldanıp, salih amel işlemeyenlerin sonunu hüsranlık olduğunu bizlere bildirmektedir Kur’an-ı kerimde bu hususlarla ilgili bildirilen ayetler şöyledir
    الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُخَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَاباً وَخَيْرٌ أَمَلاً
    “Mallar ve evlatlar, dünya hayatının süsüdür Baki kalacak salih ameller ise, Rabbinin katında, sevap olarak da ümit olarak da daha hayırlıdır”[7] “Karûn, zineti ve görkemi içerisinde kavminin karşısına çıktı Dünya hayatını arzu edenler, "Keşke Karûn'a verilen (servet) gibi bizim de (servetimiz) olsaydı Şüphesiz o büyük bir servet sahibidir" dediler”[8] “ Ne mallarınız ne de çocuklarınız, sizi bizim katımıza daha çok yaklaştıran şeylerdir! Ancak iman edip salih amel işleyenler başka İşte onlar için işlediklerine karşılık kat kat mükafat vardır Onlar cennet köşklerinde güven içindedirler”[9]
    İyiye ulaşmak, razı olunan bir hayat elde etmek ve nihayetinde iyi bir ölümle karşılaşmak, iyelerle haşrolmak hep sabırla elde edilebilecektir Çünkü bu hayat insan için çok zorlu yaratılmıştır Bu zorluluğun üstesinden gelmenin en önemli yolu yine sabırdan geçmektedir Yüce Kur’an’da şöyle buyrulmaktadır “Kendilerine ilim verilmiş olanlar ise, "Yazıklar olsun size! İman edip de iyi işler yapanlara Allah'ın vereceği mükafat daha hayırlıdır Ona da ancak sabredenler kavuşturulur" dediler”[10]
    Salih amel yapmak sadece yeterli değildir Salih amel yapmakla beraber, salih ameli süsleyecek olan kişinin güzel ahlaklı olmasıdır Kur’an-ı Kerim’de bildirilen bir ayet-i kerime salih ameli yükseltecek olanın güzel sözler olduğu şöyle bildirilmektedir “Her kim şan ve şeref istiyorsa bilsin ki, şan ve şeref bütünüyle Allah'a aittir Güzel sözler ancak ona yükselir Salih ameli de güzel sözler yükseltir Kötülükleri tuzak yapanlar var ya, onlar için çetin bir azap vardır İşte onların tuzağı boşa çıkar”[11] Bu hususu ifade ederken Yunus Emre’nin şu dörtlüğünü de hatırlamakta fayda var
    Bir kez gönül yıktın ise
    Bu kıldığın namaz değil
    Yetmiş iki millet dahi
    Elin yüzün yumaz değil
    Salih amel işlememenin sonu ise hüsranlıktır “Onlar cehennemde, "Ey Rabbimiz! Bizi buradan çıkar ki dünyada iken işlemekte olduğumuzdan başka ameller, salih ameller işleyelim" diye bağrışırlar (Onlara şöyle denilir) "Sizi, düşünüp ögüt alacak kimsenin düşünüp ögüt alabilecegi kadar yaşatmadik mi? Size uyarici da gelmişti Öyle ise tadin azabi Çünkü zalimler için hiçbir yardimci yoktur[12]
    Kur’an-ı Kerim’de salih amellerin geçmiş olduğu ayetleri incelediğimizde bir başka husus dikkatten kaçmamaktadır Oda iman etmenin hemen akabinde salih amel zikredilmesidir Yani iman etmek kişinin yapması gereken en ilk unsurdur Bununla beraber imanın gereği olan iyi işleri yerine getirmesi de gerekir Kur’an-ı Kerimde bildirilen ayetlerden bir kaçı şöyledir “İman edenler ve salih amellerde bulunanlar da, Rableri onları imanları dolayısıyla altından ırmaklar akan, nimetlerle donatılmış cennetlere yöneltip-iletir (hidayet eder)[13] “İman edip salih amellerde bulunanlar ise cennet halkıdırlar, orada süresiz kalacaklardır”[14] “İman edip salih amellerde bulunanların ecirleri eksiksiz ödenecektir Allah, zalim olanları sevmez”[15]
    Tövbe etmek isteyenler, yapmış oldukları hatalardan dolayı tövbe ettikten sonra ameli- salihe yani iye işlere yönelmeleri gerekir Çünkü Kur’an-ı kerim’de birçok ayette tövbe edildikten sonra iman ve salih ameller yapılması istenmiş, böyle yapanların affa uğrayacağı müjdelenmiştir Ayetlerde bildirilen müjdeler şöyledir
    وَإِنِّي لَغَفَّارٌ لِّمَن تَابَوَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحاً ثُمَّ اهْتَدَى
    “Gerçekten ben, tevbe eden inanan, salih amellerde bulunup da sonra doğru yola erişen kimseyi şüphesiz bağışlayıcıyım[16] “Ancak tevbe eden, iman eden ve salih amellerde bulunup davranan başka; işte onların günahlarını Allah iyiliklere çevirir Allah, çok bağışlayandır çok esirgeyendir[17] “Kim tevbe eder ve salih amellerde bulunursa, gerçekten o, tevbesi (ve kendisi) kabul edilmiş olarak Allah'a döner”[18] Hatalara düşen, günahlar içerisinde boğuşan kardeşlerimize kapılar kapanmış değildir Yüce Rabbimizin Tövbe kapısı her daim açıktır Yeter ki o kapıdan içeri girsin ve Yaratının isteklerini yerine getirmeye çalışsın
    Salih ameller işleyenlere bir başka müjde ise dünyevidir İman edip Yüce Allah’ın istemiş olduğu iyi işleri yerine getirenler için dünya nimetlerinden de verileceği şöyle müjdelenmektedir Allah içinizden iman edenlere ve salih amellerde bulunanlara va'detmiştir: “Hiç şüphesiz onlardan öncekileri nasıl ‘güç ve iktidar sahibi' kıldıysa, onları da yeryüzünde güç ve iktidar sahibi' kılacak, kendileri için seçip beğendiği dinlerini kendilerine yerleşik kılıp sağlamlaştıracak ve onları korkularından sonra güvenliğe çevirecektir Onlar, yalnızca bana ibadet ederler ve bana hiçbir şeyi ortak koşmazlar Kim bundan sonra inkar ederse, işte onlar fasıktır[19]
    Yaratanımız bir ayette şöyle buyurmaktadır “İman edip salih amellerde bulunanlar ise; elbette onları salihlerin arasına katacağız[20] Ayetten anladığımız ölçüde Salih amellerle meşgul olunması kişinin iyiler arasına katılmasına bir vesiledir İyilerle beraber olmak ise bir fırsattır Çünkü seven sevdiğiyle beraber haşrolacak, iyilerle beraber olan salih ameller işleyenleri sevenler ise onlarla beraber mahşer meydanında diriltilecektir Bu sebeple iyi işler yapmanın bize bir başka getirisi ise iyi insanlarla beraber olmamızdır
    Kur’an-ı Kerim’de salih amelin bir başka yönü ise şöyle vurgulanmaktadır “İman edip salih amellerde bulunanlar ise; biz şüphesiz onların kötülüklerini örteceğiz ve şüphesiz yaptıklarının en güzeliyle karşılık vereceğiz[21] Ayet bize iyi işlerle meşgul olan kişilerin Yüce Allah tarafından hatalarının örtüleceği müjdesini vermektedir bu durumda bizim için çok büyük bir nimettir Sevgili Peygamberimizin bizlere aktarmış olduğu şu hadisleri de bu başlık altında daha iyi anlayabiliriz Çünkü hadislerde yapılan salih amellerin günahları nasıl örttüğü örnekleri verilmektedir Peygamberimiz (sas) aktarılan hadislerden birkaçını örnek verelim “Bir kimse evinde güzelce temizlenir, sonra Allah’ın farzlarından bir farzı yerine getirmek için Allah’ın evlerinden birine giderse, attığı adımlardan her biri bir günahı silip yok eder; diğer adımı da onu bir derece yükseltir”[22] “Büyük günahlardan kaçınıldığı müddetçe, beş vakit namaz ile iki cuma, aralarında işlenen küçük günahlara keffarettir[23]
    Dünyada salih amel işlemeyenler ahirette çok pişman olacaktır Pişmanlığını gizleyemeyecek Rabbine şöyle söyleyecektir Suçlu-günahkarları, Rableri huzurunda başları öne eğilmiş olarak: "Rabbimiz, gördük ve işittik; şimdi bizi (bir kere daha dünyaya) geri çevir salih bir amelde bulunalım, artık biz gerçekten kesin bilgiyle inananlarız" (diye yalvaracakları zamanı) bir görsen”[24] “İçinde onlar (şöyle) çığlık atarlar: "Rabbimiz, bizi çıkar, yaptığımızdan başka salih bir amelde bulunalım" Size orda (dünyada) öğüt alabilecek olanın öğüt alabileceği kadar ömür vermedik mi? Size uyaran da gelmişti Öyleyse (azabı) tadın; artık zalimler için bir yardımcı yoktur”[25]
    Allah-u Teala salih ameller işlememiz için dua etmemizi bildirmektedir İlgili ayette şöyle buyrulmaktadır Biz insana, ‘anne ve babasına' iyilikle davranmasını tavsiye ettik Annesi onu güçlükle taşıdı ve onu güçlükle doğurdu Onun (hamilelikte) taşınması ve sütten kesilmesi, otuz aydır Nihayet güçlü (erginlik) çağına erip kırk yıl (yaşın)a ulaşınca, dedi ki: "Rabbim, bana, anne ve babama verdiğin nimete şükretmemi ve senin razı olacağın salih bir amelde bulunmamı bana ilham et; benim için soyumda salahı ver Gerçekten ben tevbe edip Sana yöneldim ve gerçekten ben Müslümanlardanım[26]
    Kur’an-ı Kerim dünya ve ahiret hüsranlığına ulaşmamanın yolu olarak iman, salih amel, sabrın ve hakkın tavsiye edilmesini istemektedir Asr süresinde şöyle buyrulmaktadır “Asra yemin ederim ki, İnsan gerçekten ziyan içindedir Ancak iman edip salih amellerde bulunanlar, birbirlerine hakkı tavsiye edenler ve birbirlerine sabrı tavsiye edenler başka[27]
    Salih amel işleyenler Kur’anın ifadesiyle yaratılmışların en hayırlısıdır Yine Kur’anın ifadesiyle salih amel işleyenlerden Allah razı olmuştur Allah’ın razı olmasından dolayı salih amel işleyenlerde Allah’tan razı olmuşlardır “Şüphesiz, iman edip, salih ameller işleyenler var ya; işte onlar yaratıkların en hayırlısıdırlar Rableri katında onların mükafatı, içlerinden ırmaklar akan, içlerinde ebedi kalacakları Adn cennetleridir Allah onlardan razı olmuştur, onlar da Allah’tan razı olmuşlardır İşte bu mükafat Rablerine derin saygı duyanlara mahsustur”[28] Bu müjde ise bir insan için en ulvi noktadır Allah’ın sevgisini kazanmak dünya ve ahirette elde edilebilecek her şeyden üstündür
    alıntı
    Allah iman edip salih amel isleyenlere nasıl müjde veriyor islamseli.net islami forum dini forum Arşivi Allah iman edip salih amel isleyenlere nasıl müjde veriyor

  2. #2
    Moderator
    Üyelik tarihi
    Jan 2010
    Mesajlar
    2.938
    Tecrübe Puanı
    12

    Standart Allah iman edip salih amel isleyenlere nasıl müjde veriyor

    Allah iman edip salih amel isleyenlere nasıl müjde veriyor

    Kur'an'ın bir çok hedefi vardır ve bunlardan birisi de fert ve toplumu ıslah etmektir Kur'an'da pekçok kavramın yanında doğrudan fert ve toplumun düzeltilmesini ifade eden "salah" kelimesidir Ayetlerde geçen "salah" kelimesi beş hususu vurgulamaktadır:

    1 Salih amel,
    2 Salih ve muslih insan,
    3 Başkalarının arasını bulup barıştırmak (sulh),
    4 Ferdin hem kendini ve hem de başkasını düzeltmesi ve böylece toplumda faydalı insan olması,
    5 Yeryüzünün ıslah edilmesi

    Kur'an-i Kerim’de amel kelimesi denince aklımıza insanların yaptıkları bilinçli davranışlar, aksiyonlar gelmelidir Zira amel kelimesi fiil kelimesinden daha özel bir anlam taşımaktadır Fiil denince, bilinçli ve bilinçsiz hareket ve davranış kastedilmektedir Hatta canlı cansız tüm varlıkların hareketlerine fiil denir, ama, amel sadece insanların bilinçli davranışlarını içerir (Ragip el-İsfehani, el-Müfredat, s 519; İbn Manzur, Lisanu'1-Arap, XI, 475)

    Dolayısıyla Kur'an açısından meseleye bakacak olursak, mümin ve kafir tiplerin bütün davranışları amel kelimesi ile vurgulanmaktadır Elbette burada davranışlar iyi, güzel, yararlı ve kötü, çirkin diye kısımlara ayrılmaktadır Müminin davranışları Kur'an açısından salih amel diye ifade edilirken, kafirin davranışları da kötü amel diye nitelenmektedir

    Kur'an-ı Kerim'in birçok ayetinde iman ve salih amel, bazı ayetlerinde bunlarla birlikte ahiret inancı yan yana zikredilerek salih amelin faydası ve gerekliliği, kötü amelin zararı ve yanlışlığı üzerinde ısrarla durulmuş; müslümanlar her fırsatta iman ve salih amele teşvik edilmiştir;

    “İman edip salih amel işleyenlere ne mutlu Onların sonunda varacakları yer ne güzel" (Ra'd, 13/29)

    Allah, peygamberlerini iman edip salih amel işleyenleri karanlıklardan aydınlığa çıkarmak için göndermiş (Talak, 65/11) Allah insanları diledikleri gibi davranmakta serbest bırakmış (Fussilet, 41/40)

    Bununla birlikte kötü davranışlarda bulunanların Allah'tan kaçıp kurtulacaklarını sanmalarının büyük bir yanılgı olduğunu bildirmiştir (Ankebut, 29/4)

    Çünkü Allah'ın ilmi insanların yaptıklarını çepeçevre kuşatmıştır (Al-i İmran, 3/120) ve Allah her şeyden haberdardır (İsra, 17/17, 30)

    Bu sebeple ayette şöyle buyrulmaktadır:

    "Kim salih bir amel işlerse kendi iyiliğine, kim de kötülük yaparsa kendi aleyhine işlemiş olur" (Casiye, 45/15)

    Ahirette herkes dünyada iken işlediği hayırlı ameli de kötü ameli de karşısında bulacak ve kötü amelleriyle yüzyüze gelenler bunların kendilerinden uzaklaşmasını boşuna arzu edecekler (Al-i İmran, 3/30)

    Yine günahkarlar Allah'ın huzurunda başlarını öne eğerek:

    "Rabbimiz, gördük ve işittik Şimdi bizi dünyaya geri gönder de salih ameller işleyelim, çünkü artık kesin olarak inandık" (Secde, 32/12) diyecekler ama onların bu istekleri kabul görmeyecektir

    Kur'an'da salih amelin çoğunlukla imandan hemen sonra zikredilmesi, amelle imanın birlikte bulunmalarının gereğine işaret eder Sadece itikadi, nazari, vicdani bir din değil aynı zamanda bir hayat dini olan İslam, inanılan ve düşünülen her iyi, güzel ve faydalı işin uygulama alanına konulmasını ister İslam'da inanmak ve inanılan şeyi yapmak esas olduğundan imanla amelin birlikte bulunmasının lüzumuna büyük önem verilmiştir

    Genellikle ayetlerde "inanan ve salih amel işeyenler" şeklinde geçen "iman" ve "salih amel" kavramları, bazı ayetlerde "kim inanarak salih amellerden işlerse" (Taha, 20/112; Enbiya, 21/94) veya "Erkek veya kadından her kim inanarak salih amellerden işlerse" (Nisa, 4/124) şeklinde şartlı geçmektedir Bir ayette de şöyle buyrulur:

    "Kim de O'na, salih amelleri işlemiş bir mümin olarak gelirse, işte onlar için de yüksek dereceler vardır" (Taha, 20/75) Başka bir ayette de "Rabbine kavuşmayı uman kimse, salih amel işlesin, ve Rabbine kullukta O'na hiç ortak koşmasın" (Kehf, 18/ 110) denilerek salih amelin imanla olan bağlantısı vurgulanmaktadır

    İman ve salih amel işleme açısından Kur'an'da kadın erkek ayrımı yoktur Bu çeşitli ayetlerde vurgulanmaktadır Bunlardan biri Nisa 124 Ayettir ki bunu az önce kaydettik Başka bir ayette de şöyle buyrulmaktadır:

    "Erkek veya kadından her kim inanmış olarak salih amel işlerse, onu dünyada tertemiz bir hayatla yaşatırız ve böylelerinin ücretlerini, işleyip ürettiklerinin en güzelleriyle karşılarız" (Nahl, 16/97)

    O halde bütün bu ayetlerde ifade edilen salih amel nedir? Allah'ın emir ve yasaklarına riayet ederek bir hayat sürdürmek salih ameldir Bu genel ifadenin yanında özel olarak namaz kılmak, oruç,tutmak, zekat vermek, hacca gitmek, yardım etmek, güzel işler yapmak da salih ameldir Bunların her biri ayetlerde belirtilmektedir

    Toplumun Islahı

    Kur'an'da salih amel işleyenler sadece salih kelimesi ile verilmemekledir Bununla birlikle muslih kavramı da söz konusudur Muslih hem kendisi bu işi yapan ve hem de bu işin yapılmasına yardımcı olandır Bunun için Kur'an'da özellikle muslihlerden ıslah/düzeltme işinden bahsedilmektedir Kur'an'da yer alan ilk ayetlerden son ayetlere kadar çok önemli iki nokta vurgulanmaktadır:

    1 Hiç bir ortağı ve yardımcısı olmayan, kuvvet ve kudretinin sınırı olmayan ve her yerde hazır ve nazır bir tek Allah'a iman

    2 İçinde iyi, güzel, barışa ve esenliğe götüren davranışlarda bulunma ve bu yolda bir ömür sürme zaruretidir İşte bunun için Kur'an'da "iman etmek ve bu inancı yaşamak" konusu daima tekrarlanmaktadır

    Bunun için Kur'an'da özellikle muslihlerden/ıslah edenlerden/düzeltmeye çalışanlardan bahsedilmektedir Kişinin gerek kendisini düzeltmesi/iyi davranışlarda bulunması/salih amel işlemesi ve gerekse başkalarına bu konuda öncülük etmesi toplumsal bilinçlenmenin de temel dayanağını teşkil etmektedir

    İşte bu açıdan bakıldığında Kur'an'da bu düzeltme işi mutlak manada Allah'a aittir ve bu da iki şekilde olmaktadır

    1 Allah'ın, insanların hal ve hareketlerini düzeltmesi, ayetlerde bazı esaslara bağlanmaktadır Muhammed suresinde bu durum gayet açık bir biçimde şöyle ifade edilir: "İnanıp salih amel işleyenler ve Rabbleri tarafından Muhammed'e indirilen gerçeğe inananların Allah çirkin davranışlarını (seyyiat) örtmüş ve onların durumlarını düzeltmiştir" (Muhammed, 47/2)

    2 Allah'ın kainatı ıslah etmesidir Kainatın düzeltilmesi maddi ve manevi yönden olabilir Maddi yönden düzeltilmesi, yeryüzünün insanların yaşamlarına elverişli bir şekle getirilmesi demektir Nitekim ayette (Araf, 7/56) şöyle buyrulmaktadır: "Düzeltilmişken, yeryüzünde bozgunculuk yapmayın Allah'a, ürpererek ve ümitle O'na dua edin Şüphesiz Allah'ın rahmeti güzel düşünüp güzel iş yapanlara çok yakındır" Manevi yönden ıslahı ise kainatta Onun varlığını kabul etmek, bozgunculuk çıkarmamak, emir ve yasaklarına uymak ve bunları yerine getirmeye çalışmaktır Nitekim Şuayb peygamberin halkının ticari ahlaksızlığı Kur'an'da dile getirilir ve şöyle denir "ölçü ve tartıyı tam yapın, insanların eşyalarını eksik vermeyin, düzeltildikten/ıslah sonra yeryüzünde bozgunculuk etmeyin" (Araf, 7/85)

    İnsanların ıslahta bulunmasına gelince bunun Kur'an'da çok önemli bir yeri vardır Allah şöyle buyurur: "Halkı muslihler/düzelticiler/barış severler/güzel davranışta bulunanlar olsaydı Rabbin o kentleri/medeniyetleri haksız yere helak edecek değildi" (Hud, 11/117)

    İşte bir toplumda muslih olduğu müddetçe Allah'ın o toplumu yok etmeyeceği açıktır Ayrıca muslihlerin karşılıksız bırakılmayacakları da şöyle beyan edilmektedir: " muslihlerin sevabını zayi etmeyiz" (A'raf, 7/170)

    Muslihlerin toplumda saygın bir yere ve öneme sahip olmalarına karşılık, müfsidler, yeryüzünde fesad çıkaranlar diye nitelendirilmekte ve devamlı yerilmektedirler Çünkü onlar, fiili olarak toplumda aynı zamanda bir şer unsurudurlar Kur’an-ı Kerim'de müfsidler, daima, toplumu karıştıran birer insan olarak tavsif edilmektedir Nitekim bu vasıfla vasıflanan münafıkların da toplumu karıştırdıkları da Kur'an'da açık bir biçimde gözükmektedir

    İnanıp Salih Amel İşleyenlere Vadedilenler

    Salih amel işleyenlere yani yararlı iş yapanlara Kur"an'da vaat edilenleri dünyevi ve uhrevi açılar dan ele alarak sunmak mümkündür

    Dünyevi Açıdan

    1 Güzel Bir Gelecek ve Mutluluk:

    Kur'an-ı Kerim'de, iman edip salih amel işleyenleri/yararlı iş yapanları güzel bir gelecek ve mutluluğun beklediği ifade edilerek şöyle buyrulmakladır: "İnanan ve salih amel işleyenler/yararlı iş yapanlar için güzel bir gelecek ve mutluluk vardır" (Ra'd, 13/29) Ayette ifade edilen güzel bir gelecek ve mutluluğun iman edip, salih amel işleyenlerin olacağı belirtilmektedir Çünkü iman etmek ve bu imanın gerektirdiği şekilde güzel davranışlarda bulunmak, helal ve haram mefhumlarını en ince noktasına kadar düşünüp, bu doğrultuda hareket etmek, mümin için umulan, ama oldukça da zor başarılan davranışlardandır

    2 Güzel Bir Hayat:

    Kur'an-ı Kerim'de ister kadın, isterse erkek olsun, mümin olarak salih amel işleyene, güzel bir hayat vadedilmekte ve şöyle buyrulmaktadır: "İnanmış olarak, kadın-erkek kim salih amel işlerse/yararlı iş yaparsa ona güzel bir hayat yaşatacağız ve onların mükafatlarını yapmakla olduklarının en güzeli ile vereceğiz" (Nahl, 16/97) Güzel bir hayattan kastedilenlerin başında her halde helal rızık, kanaat, Allah'ın rızasını kazandıran taatleri yapmak, saadet ve cenneti kazandıracak hususlar gelmelidir

    3 Bol Rızık ve Mağfiret:

    Kur'an-ı Kerim'de, inanan ve salih amel işleyenlerin bağışlanıp, bol ve güzel bir rızıkla rızıklandırılacakları belirtilmekte ve şöyle buyrulmaktadır: "(Allah), inanan ve salih amel işleyenleri mükafatlandıracaktır Onlar için mağfiret/bağışlanma ve güzel bir rızık vardır” (Sebe', 34/4) Ayette geçen mağfiret, imanın mükafatı; güzel bir rızık ise, salih amelin karşılığıdır Başka bir ayette ise: "İman eden ve salih amel işleyenlere mağfiret ve bol rızık vardır" (Hacc, 22/50) buyrularak bunları elde edebilmek için mutlaka bir gayretin olması gerektiği vurgulanmaktadır

    4 Tövbelerinin Kabul Görmesi:

    Kısaca geçmişi tamamen tasfiye etme, günahlardan vazgeçip pişmanlık duyma anlamına gelen tövbe, iman da dahil olmakla üzere, her şeyden önce gelmekledir Çünkü tövbe, gerçek iman etmenin bir teminatı durumundadır Ciddi anlamda tövbe eden bir şahsın tövbesini bozması mümkün değildir Çünkü bu durumda olan bir şahsın, bu sözü onun şahsiyetinin nerede ise ayrılmaz bir parçası haline gelmiştir

    Bir ayette tövbe ve salih amel, Allah'a gereği gibi yönelmenin şartı gibi verilmekte ve şöyle buyrulmaktadır "Kim tövbe eder ve salih amel işlerse, o, gereği gibi Allah'a yönelmiş olur" (Furkan, 25/71) Bu ayet, aynı zamanda, tövbe edip, kendilerini düzeltenler için bir müjdedir Zira bu ayette, tabir caizse, "genel af" ilan edilmektedir

    5 Kötülüklerinin İyiliklerle Değiştirilmesi:

    İçerisinde salih amel ifadesinin geçtiği ayetlerden bazılarında, inanan ve salih amel işleyenlerin kötülüklerinin örtüleceği ve iyiliklerle değiştirileceği vurgulanmaktadır Bunlardan birinde şöyle buyrulur: "Ancak kim tövbe eder, salih amel işlerse, işte onların kötülükleri iyiliklerle değiştirilir” (Furkan, 25/70) Diğer bir ayette ise, Allah’a ve Hz Muhammed’e indirilene inanıp, salih amel işleyenlerin kötülüklerinin örtüleceği ve hallerinin düzeltileceği vurgulanmakta: "İnanan ve salih amel işleyen ve Rabb'leri tarafından, gerçek olduğu halde, Muhammed'e indirilene inananların kötülüklerini de (Allah) örtmüş ve hallerini düzeltmiştir" (Muhammed, 47/2) denilmekledir Bunun yanında başka bir ayette de, özellikle Allah'a inanan ve salih amel işleyenlerin kötülüklerinin örtüleceği beyan edilerek şöyle buyurulmaktadır: "Sizi, toplama gününde, bir araya getirdiği gün işte o (gün), kimin aldandığının ortaya çıkacağı gündür Kim Allah'a iman eder ve salih amel işlerse (Allah) onun kötülüklerini örter ve onu içinde ebedî kalacağı, altından ırmaklar akan cennetlere koyar Onlar orada ebedî kalırlar İşte büyük kurtuluş budur" (Teğabun, 64/9)

    Görüldüğü gibi, kötülüklerin örtülüp, iyiliklere değiştirilmesi/tebdil edilmesinde bazı şartlar söz konusudur Bunlar genel anlamda tövbe, iman ve salih amel olarak ifade edilmektedir Ancak özel alamda Allah'a ve O'nun kulu Hz Muhammed'e indirilene de iman etmektir

    6 Karanlıklardan Aydınlığa Çıkmaları:

    Kur'an-ı Kerimde bir ayette inanan ve salih amel işleyenlerin karanlıklardan aydınlığa çıkacakları beyan edilerek şöyle buyrulur: "İnanıp, salih amel işleyenleri karanlıklardan aydınlığa çıkarmak üzere, size Allah'ın apaçık ayetlerini okuyan bir peygamber göndermiştir Kim Allah'a inanır ve salih amel işlerse Allah onu, içinde ebedî kalınacak, altlarından ırmaklar akan cennetlere koyar Allah ona gerçekten güzel rızık vermiştir" (Talak, 65/11) Burada şunu da ifade edelim ki, karanlıklardan aydınlığa çıkmak için elbette ilim gerekmektedir Çünkü insanlar ilim sayesinde cehaletten kurtulabilirler Zira insanları ilme teşvik eden ayetlerden birinde çok açık olarak şöyle denilmektedir: "Hiç bilenlerle bilmeyenler bir olur mu?" (Zümer, 39/9)

    7 Sevginin Oluşması:

    Kur'an-ı Kerimde bir ayette, iman edip salih amel işleyenlere, Rahman'ın bir sevgi yaratacağı belirtilerek şöyle buyrulur: "İnanan ve salih amel işleyenler (var ya), Rahman onlara bir sevgi yaratacak" (Meryem, 19/96) Ayette ifade edilen sevginin yaratılmasını Hz Peygamberin şöyle izah ettiği rivayet edilmekledir: "Allah bir kulunu sevdiği zaman Cebrail'e der ki: "Ben falanı sevdim, sen de sev" Cebrail de göktekilere aynı şekilde nida eder Sonra onun için yeryüzünde bir sevgi yerleşmiş olur Allah m "inanan ve salih ameller işleyenler (varya) Rahman 'ın onlara bir sevgi yaratacakları" ayeti bunu ifade eder” (Timizi, Tefsiru'l-Kur'an 20) Kulun Allah'ı sevmesi ise, Ona yakın olmayı arzu etmesi, Onu istemesi demektir Böylece kul, daima kendini kontrol etmeyi hissedecek demektir Çünkü mümin, Allah'ın sevgisini kaybetmek istemeyecektir

    Bundan dolayı da kulun Allah'a sevgisi kuvvetlenecek ve ayette işaret edilen boyuta ulaşacak demektir ki, ayette şöyle buyrulur: "Müminlerin Allah'ı sevmesi ise daha kuvvetlidir'' (Bakara, 2/165)

    8 İnsanların En Hayırlıları Olmak:

    Kuranı Kerim'de inanan ve salih amel işleyenlerin yaratılmışların en hayırlıları olacağı ifade edilerek şöyle buyrulur: "İnanan ve salih amel işleyenler yaratılmışların/ mahlûkatın en hayırlılarıdır" (Beyine, 98/7) Anlamını kaydettiğimiz bu ayet bir önceki ayetle birlikte düşünüldüğünde, görülecektir ki, bu ayetlerde bir karşılaştırma söz konusudur Çünkü ayetlerden birinde, inanan ve salih amel işleyenlerin, yaratılmışların/mahlukatın en hayırlıları olacağı ifade edilirken, diğerinde kitap ehli ve müşriklerden inkar edenlerin de devamlı kalacakları yerin cehennem olduğu vurgulanarak, bu tip insanların mahlûkatın en şerlileri olduğu beyan edilmektedir

    9 Dinamizm Kazanmaları:

    İman edip salih amel işlemek, insanı dinamizme sevkeder Çünkü, iman ve salih amel, ayetlerde de ifade edildiği gibi "faydasız bir şeye rastladıkları zaman, yüz çevirip vakarla geçerler" (Furkan, 25/72) bir noktada, müminin boş işlerle meşgul olmasını engeller

    Psikolojik açıdan ibadetlerin insan ruhu üzerinde etkisinin olduğu ve insanı huzur ve sükûna kavuşturduğu bilinmektedir Günlük ibadetini yerine getiren bir mümin, Allah'a karşı görevini yapmanın rahatlığı yanında, kendini de yenilemiş ve dinamik bir hayata kavuşmuş olacaktır Böylece müminler "İbadetiniz olmasa, Rabb'im, size ne diye değer versin?" (Furkan, 25/77) ayetini bir kere daha hatırlayacak ve Allah'ın, bütün insan ve cinleri sadece kendisine kulluk etmeleri için yaratma şuuru içinde hareket etmeleri gerektiğini idrak etmiş olacaktır Unutmamak gerekir ki insanın günlük ibadetleri ona bir canlılık kazandıracak ve bu zindelikle günlük çalışmalarına daha sağlıklı bir şekilde hazırlanmış olacaktır Çünkü müminin her çalışması bir ibadettir Bu çalışması sadece kendisi için değil aile efradının yanında bütün insanlara faydalı işler yapmak onun amaçları arasındadır

+ Cevap Ver

Benzer Konular

  1. Gönül Yüce ALLAH’a iman edip O’nun sevgisiyle mamur olunca.
    By £laf in forum Allah(cc) ile ilgili yazılar.
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 10-20-2012, 03:48 PM
  2. Gönül Yüce ALLAH’a iman edip O’nun sevgisiyle mamur olunca,
    By £laf in forum Allah(cc) ile ilgili yazılar.
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 09-25-2012, 08:21 PM
  3. Allaha iman edip de peygamberlere iman etmeyenin iman durumu nedir?
    By MuHaMMeD in forum Soru ve Cevaplarla İslam
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 04-16-2011, 11:51 PM
  4. Salih Amel Nedir - Salih amel ne demektir
    By Karani in forum Doğru İslam Bilgileri
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 12-14-2010, 05:30 PM
  5. Allah (cc) İçin Salih Amel
    By NeHaR in forum Allahın Hikmetleri
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 08-06-2009, 11:52 AM

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Mesaj Yazma Yetkiniz Var
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  
^

Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.1

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379