+ Cevap Ver
1 sonuçtan 1 ile 1 arası

islami sözlük - Hizmetçi

 İslami Konular ve kaynakları Katagorisinde ve  İslami Sözlük Forumunda Bulunan  islami sözlük - Hizmetçi Konusunu Görüntülemektesiniz.=>HİZMETÇİ Herhangi bir menfaat karşılığında, bir işin yapılması için çalışan, birine yardımcı olan, verilen işi, vazifeyi gören, yerine getiren kimse. Hizmet işlerine bakan, kapıcılık, odacılık vb. işler yapan hizmetçiye müstahdem de denir. İslâm dini, şahsımızın ve bakmakla yükümlü olduğumuz anne, baba, eş ve çocuklarımızın nafâkasını temin etmek için çalışmayı emretmiş ...

  1. #1
    Paylaşımcı Üye
    Üyelik tarihi
    Dec 2009
    Mesajlar
    1.655
    Tecrübe Puanı
    12

    Standart islami sözlük - Hizmetçi

    HİZMETÇİ

    Herhangi bir menfaat karşılığında, bir işin yapılması için çalışan, birine yardımcı olan, verilen işi, vazifeyi gören, yerine getiren kimse. Hizmet işlerine bakan, kapıcılık, odacılık vb. işler yapan hizmetçiye müstahdem de denir.
    İslâm dini, şahsımızın ve bakmakla yükümlü olduğumuz anne, baba, eş ve çocuklarımızın nafâkasını temin etmek için çalışmayı emretmiş ve bunu farz kılmıştır. Bu konuda bir hayli âyet ve hadis vardır. Bu âyetlerden bazılarının meâli şöyledir:
    ''Cuma namazı kılındıktan sonra, yeryüzüne dağılın ve Allah'ın lûtfundan (nasibinizi) arayın. Allah'ı çok anın ki, kurtuluşa eresiniz" (el-Cuma, 62/10).
    ''Allah size yeri boyun eğer yaptı. Haydi onun omuzlarında yürüyün ve Allah'ın rızkından yiyin" (el-Mülk, 67/15).
    ''Allah'ın sana verdiğinde âhiret yurdunu ara, dünyadan da nasibini unutma" (el-Kasas, 28/77).
    Hz. Muhammed (s.a.s) de: "İnsanın en iyi kazancı, elinin emeğidir'' (İbn Mâce, Ticâre,I ) buyurarak, çalışmanın önemini belirtmiştir. Bir çok hadiste de, tembelliği ve onun sonucunda açık dilenmeyi kınamış ve çalışmaya teşvik etmiştir.
    Bundan dolayı, başkasına el açmamak, kendi ve bakmakla yükümlü olduğumuz aile fertlerimizin nafâkasını temin etmek için, iyi niyetle, ücret karşılığında hizmetçilik yapmak yadırganacak bir şey değil; bilâkis bir şereftir. Çünkü, ibâdet niyeti ile çalışmak ibadettir.
    Hizmetçi çalıştırmak, İslâm hukukunda icâre konusu olarak kabul edilir. Hizmetçiliğin karşılığında elde edilen menfaate ücret denir. Ücret karşılığında hizmetçilik yapana, fıkıhta ecîr adı verilir. Hizmetçi tutup çalıştırmaya ise, isti'car denir (Ömer Nasûhi Bilmen, Hukuku İslâmiye Kamusu, İst, t.y, VI, 156).
    Bu şekilde ücret karşılığında hizmetçi çalıştırmak, İslâm dininde câiz görülmüştür. Bunun câiz olduğuna işaret eden pek çok âyet ve hadisler vardır. İlk çağlardan beri, insanlar arasında ücretle çalıştırma muamelesi devam edegelmiş, bunların meşru olmadığını iddia eden olmamıştır.
    Ayet-i kerîme'de şöyle buyrulur:
    "Dünya hayatında insanların geçimliklerini aralarında biz taksim ettik; birbirlerine iş gördürmeleri için kimini kimine derecelerle üstün kıldık" (ez-Zuhruf, 43/32).
    Hz. Muhammed (s.a.s) de: "Ücretle çalıştırdığınız insanın ücretini daha teri kurumadan veriniz" (Buhârî, İcâre, 12) demekle, ücret mukabilinde hizmetçi çalıştırmanın câiz olduğuna işaret etmiştir.
    Ancak, hizmetçi çalıştırmada, İslâmî ölçüler içinde hareket etmek ve İslâm'ın yasak kıldığı hususlardan kaçınmak gerekir. Meselâ; bir erkeği hadımlaştırıp kadınlara hizmetçi olarak çalıştırmak ve bir erkeğin nikahı düşen bir kadını hizmetçi olarak alıp, başbaşa yalnız kalacakları şekilde çalıştırması câiz değildir. Çünkü bu, gayr-i meşrû ilişkilere yol açabilir.
    Bir kimsenin kendi anne, baba, nine veya dedesini ücret karşılığında hizmetçi olarak çalıştırması, müslüman olmasalar bile, câiz değildir. Çünkü bu türlü muameleler, büyüklere karşı olan saygı ve hürmet duygularını zayıflatır (Ömer Nasûhi Bilmen, a.g.e, VI, 210).
    Alıştırılan hizmetçinin yapacağı işin ve kendisine verilecek ücretin belli olması gerekir. Çünkü, başta ücret belli olmadığı zaman, iş yapıldıktan sonra tartışma ve iki taraftan herhangi birinin mağdur olması söz konusu olabilir. Yapacağı işin belirtilmesi de, münakaşa ve tartışmaları önler (Abdullah b. Mahmud b. Mevdûd el-Mavsılî, el-İhtiyar, II, 51).
    Ücretle çalışan hizmetçinin bir çok hak ve görevleri vardır.
    Her şeyden önce İslâm'da, ücretle çalıştırılan her türlü işçinin şahsiyet, şeref ve haysiyeti korunmuş, emeğin ve işin değeri yüceltilmiştir. Peygamberlerin bazıları, peygamberliklerinden önce ücret karşılığında başkalarına hizmet edip çalışmışlardır. Yani yüce Allah bazı peygamberleri ücretle çalışan insanlardan seçmiştir (Buhârî, İcâre, 2). Hz. Muhammed (s.a.s) de: "İnsanın kendi sırtı ile odun taşıyıp satarak geçinmesinin, el açıp dilenmesinden kat kat şerefli ve hayırlı olduğunu" (Tirmizî, Zekât, 38) açıklamıştır.
    Buna göre, hizmetçi tutanlar, onun gurur, şeref ve haysiyetini rencide edici her türlü söz ve hareketlerden uzak durmalıdırlar. Üstünlüğün işçi veya patron, bey veya hizmetçi olmada değil, imân, ahlâk, ibâdet ve takvada olduğunu unutmamalıdırlar. Nitekim toplumda işçi işveren problemlerinin başlıca sebebi, işçi ve hizmetçi çalıştıranların serveti toplamada ihtirasları, maddeyi bir nevi kutsallaştırmada aşırılığa kaçmaları ve bu konuda dini kaidelerden uzaklaşmalarıdır. Onun için, her türlü işçi ve hizmetçi çalıştıranların, çalıştırdıkları kişilerin haklarına saygılı olmaları ve konu ile ilgili olan ilâhî emirlere kulak vermeleri gerekir. Kendilerini, emirlerinde çalışan hizmetlilerden üstün görmemeli, onların şahsiyetine saygı göstermeli ve onlara kardeş gözü ile bakmalıdırlar.
    Hizmetçinin ücreti tam ve zamanında ödenmelidir. Rasûlullah (s.a.s.) bu hususta şöyle buyurmuştur:
    ''Kıyamet gününde üç kişinin hasmı ben olacağım: Benim adıma söz verip yerine getirmeyen, insan ticareti yapan; yani hür insanı satıp parasını yiyen ve ücretle bir insanı çalıştırıp işini gördürdüğü halde, ücretini ödemeyen" (Buhârî, İcâre, 11 ).
    Hizmetçiye yapamayacağı işi yapması teklif edilmemeli ve hayatî tehlike arz eden işlerde çalıştırılmamalıdır .
    Hizmetçi de, çalıştığı yeri bir nafaka kaynağı olarak kabul etmeli, kendisine teslim edilen şeyleri birer emânet olarak bilmeli, aldığı ücreti helâl edebilmek için, gücünün yettiği oranda vazifesini tam, eksiksiz ve zamanında yerine getirmelidir. Servet düşmanlığından uzak, kendisine iş vereni bir ağabey, bir kardeş gibi görerek hareket etmelidir.
    Hizmet eden ve hizmetçiyi çalıştıran insanlar, birbirlerine karşı olan hak ve görevlerini iyi niyetle, İslâm ölçüleri içinde yerine getirseler. Hiçbir zaman aralarında problem meydana gelmez ve her iki taraf da memnun olur. Bu anlayış ancak İslâm'ın bütünüyle uygulanıp yaşandığı toplumda görülebilir.


+ Cevap Ver

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Mesaj Yazma Yetkiniz Var
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  
^

Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.1

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349