+ Cevap Ver
2 sonuçtan 1 ile 2 arası

Çağdaş zamanlarda Kuran ve Tefsire ne oldu

 Kuranı Kerim Katagorisinde ve  Kuran Ve Bilim Forumunda Bulunan  Çağdaş zamanlarda Kuran ve Tefsire ne oldu Konusunu Görüntülemektesiniz.=>Çağdaş zamanlarda Kuran ve Tefsire ne oldu Başlıktaki soru, Ankara İlahiyat'tan Tefsir profesörü Mehmet Paçacı'nın son 10 yıllık çalışmalarını ihtiva eden eserin adı aynı zamanda. Kamuoyu, adını ilk duymaya başladığı dönemlerde İslam modernizminin belli başlı genç kuşak temsilcilerinden biri olarak tanıdı Prof. Dr. Paçacı'yı. Özellikle Kur'an ve Tefsir bağlamında modern ...

  1. #1
    Administrator Karani - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jul 2009
    Yer
    Erzincan, Turkey
    Mesajlar
    13.483
    Tecrübe Puanı
    10

    Standart Çağdaş zamanlarda Kuran ve Tefsire ne oldu

    Çağdaş zamanlarda Kuran ve Tefsire ne oldu

    Başlıktaki soru, Ankara İlahiyat'tan Tefsir profesörü Mehmet Paçacı'nın son 10 yıllık çalışmalarını ihtiva eden eserin adı aynı zamanda. Kamuoyu, adını ilk duymaya başladığı dönemlerde İslam modernizminin belli başlı genç kuşak temsilcilerinden biri olarak tanıdı Prof. Dr. Paçacı'yı. Özellikle Kur'an ve Tefsir bağlamında modern yaklaşımı cesaret ve özgüvenle savunurdu.

    Ancak aradan bir süre geçtikten sonra İslam modernizmi denen çizgiyi sorgulamaya, söylemlerini gözden geçirmeye başladı. İslam'ın modernizasyonunun bir "proje" olarak aslında ne olduğunu, nereyi işaret ettiğini ve gerçekten "İslam'a ait" sayılıp sayılamayacağını ciddiyetle muhakeme etti.

    Bu süreci şöyle ifade ediyor: "Kur'an ve Biz Ne Kadar Tarihseliz? adlı çalışmamda, İslam modernitesinin haklı bir gerekçesi olduğu görüşünü ortaya koymaya çalışmış ve bunu zamanında sahip olduğum bilgi birikimi ile savunmuştum. Ancak ilerleyen zaman içerisinde, İslam Çağdaşçılığı hakkında farklı bir görüşe sahip oldum. Buna göre aslında İslam Çağdaşçılığı, gerçek anlamda İslam'a ait kaynaklardan ve bu kaynakların her nesilde yorumlanmasıyla bize bir birikim halinde gelen İslam geleneğinden türememiş, aksine büyük oranda çağdaş durumun Müslümanlar üzerinde yarattığı etkiler sonucunda peyda olmuştur. Onun çağdaş durumu İslam açısından meşrulaştırmaktan başka bir amacı ve sonucu da olmamıştır..."

    Farklı zamanlarda kaleme aldığı 9 tebliğ ve makaleden oluşan kitabında Paçacı'nın altını çizdiği en önemli hususları şöyle sıralayabiliriz:

    - İslam modernizmi temelde "Kelamî" bir problem olarak görülmelidir.

    - İslam modernizminin üzerinde hareket ettiği alan İslamî değildir.

    - İslam modernizminin benimsediği metot Oryantalist başık açısının ürünüdür.

    - İslam modernizminin başat meselesi mevcut (modern) durumun İslamîleştirilmesinden ibarettir.

    Müslümanlar için tam bir "zihin kayması" ve "savrulma" anlamına gelen modern İslam algısı, aslında bütün dünyayı kendi doğrularına göre hizaya çekip değiştiren ve dönüştüren modernitenin "bizde" oluşturduğu etkiden başka bir şey değildir. Modern (ve de Postmodern) dönemde "İslam adına" tartıştığımız meselelere bakın: Kadın-erkek eşitliği, kölelik/cariyelik, ukubat (ceza hukuku), hadislerle sabit (kabir azabı, nüzul-i İsa (a.s), şefaat... gibi) itikat umdeleri vs. Esasen bunların "tartışma konusu" olması dahi yaşadığımız durumun normal olmadığının göstergesidir.

    Şöyle diyor Paçacı: "Modern dönemde gerçekten bu soruları yeniden, en baştan sormak bir Müslüman için, dedeleri ve nineleri Afrika'dan nesillerce önce kaçırılmış Malcolm X'in veya bütün bir toplumu, geleneği, kültürel birikimi yok edilmiş, kimliğine ait birkaç kalıntısı bugün müzelere düşmüş bir Kızılderili gencin kimlik arayışı seyahatine çok benziyor. Aslında Müslümanların modern dönemdeki serüvenleri bu örneklerden çok da farklı değil."

    Müslümanların bugün karşı karşıya bulunduğu en önemli problemin "modernite" olduğunu, tartışma dışı bir hakikat. Birey, toplum ve ümmet olarak muhatap olduğumuz herhangi bir problemi ele alın ve ciddi bir arkaplan yoklaması yapın. Temelinin moderniteye dayandığını göreceksiniz.

    Paçacı hocanın bu kitabı bu noktada gerçekten ufuk açıcı tesbit, tahlil, tenkit ve teklifler ihtiva ediyor. Yukarıda birkaçını başlıklar halinde zikrettiğim "çağdaş problemlerimiz"(!) üzerine cesaret, birikim ve özgüvenle gitmesi kitabın ayırt edici vasfını oluşturuyor.

    Ele alınan hususlardaki yaklaşımın isabetliliği, yazarının bu noktaya "nereden" geldiği sorusunun cevabıyla doğrudan bağlantılı değil belki. Hatta bunun ilmî anlamda herhangi bir öneminin olmadığı da söylenebilir. Ancak "geldiği yer" konusunda eleştirel bir yaklaşım sergileyen insanların, her zaman ayrı bir ilgi ve hassasiyetle izlendiği de inkâr edilemez. Zira onun, "geldiği yer" konusunda söyledikleri "dışarıdan bakmak"la eleştirilenlerin söyledikleriyle kıyaslandığında daha bir "içeriden", dolayısıyla daha "gerçekçi" olacaktır. Özellikle de hâlâ onların geldiği yerde duranlar bakımından...

    Kitabın muhtevasına değinme imkânı bulamadan yazının sonuna geldik. İleride muhtevaya da girmek ümidiyle şimdilik "yazın ne okuyalım" diyenlere küçük bir öneri olsun.

    Dr. Ebubekir Sifil

    araştırmacı yazar

  2. #2
    Site Kurucusu
    Üyelik tarihi
    Jul 2009
    Yer
    NEW YORK
    Mesajlar
    1.643
    Tecrübe Puanı
    12

    Standart

    paylaşım için tşk ederim karani abi. çok faydalı bir paylaşımdı.

+ Cevap Ver

Benzer Konular

  1. Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 07-26-2012, 11:21 PM
  2. çağdaş batı düşüncesinde kalkınma felsefesi
    By HUSEYIN SASMAZ in forum Fıkıh
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 03-04-2011, 04:40 PM
  3. Ezan ve kamet hangi zamanlarda okunur?
    By Furkan in forum Namaz ve Abdest
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 10-07-2010, 12:29 PM
  4. Çağdaş Veliler ve Yeni Kerametler
    By ŞehadetGüvercini in forum Köşe Yazıları
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 09-27-2010, 01:16 AM
  5. Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 05-22-2010, 02:52 AM

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Mesaj Yazma Yetkiniz Var
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  
^

Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.1

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379