+ Cevap Ver + Yeni Konu aç
1 sonuçtan 1 ile 1 arası

Rivayeti Kabul Edilenler ve Kabul Edilmeyenler

 Islamseli.Net Katagorisinde ve  Serbest Bölüm Forumunda Bulunan  Rivayeti Kabul Edilenler ve Kabul Edilmeyenler Konusunu Görüntülemektesiniz.=>Rivayeti Kabul Edilenler ve Kabul Edilmeyenler Rivayeti Kabul Edilenler ve Kabul Edilmeyenler Cerh ve Ta'dilin Açıklanması [/r] Rivayeti hüccet olarak kabul edilecek olan kimsenin rivayetinde adalet ve zapt sıfatlarına sahip olma şartı aranır. “Adalet” sıfatına sahip olmak demek kişinin Müslüman, akıllı ve baliğ olması, fısk sebeplerinden, kötü sıfatlardan uzak olması ...

  1. #1
    Paylaşımcı Üye
    Üyelik tarihi
    Mar 2010
    Mesajlar
    732
    Tecrübe Puanı
    11

    Standart Rivayeti Kabul Edilenler ve Kabul Edilmeyenler

    Rivayeti Kabul Edilenler ve Kabul Edilmeyenler
    Cerh ve Ta'dilin Açıklanması
    [/r]
    Rivayeti hüccet olarak kabul edilecek olan kimsenin rivayetinde adalet ve zapt sıfatlarına sahip olma şartı aranır.
    “Adalet” sıfatına sahip olmak demek kişinin Müslüman, akıllı ve baliğ olması, fısk sebeplerinden, kötü sıfatlardan uzak olması demektir.
    “Zapt” ise, ravinin dikkatli ve uyanık olması demektir. Ezberden rivayet ediyorsa rivayet ettiğini ezberlemiş, yazılı bir vesikadan rivayet ediyorsa yazdığını iyi korumuş, mana bakımından rivayet ediyorsa asıl metnin manasını değiştiren inceliklere aşina olması demektir.
    Ravinin adaleti, hayırla ve kendisi hakkında yapılan övgülerle şöhret bulmasıyla sabit olur. İlim ve nakil ehli arasında adaleti ile şöhret bulan, emin oluşu ve güvenilirliği ile halk arasında övgüye mazhar olmuş kişilerin adaletlerinin ispat edilmesi için şahide ihtiyaçları yoktur. Adaleti ile şöhret bulmamış bir ravinin adaleti, aynı zamanda imamların tamamının veya bir imamın onun adaletine şehadeti ile de sabit olur.
    Bir ravinin zaptı, zapt ve itkan/kapsamlı bilgi sahibi olmakla bilinen güvenilir bir ravinin rivayeti ile desteklenmesiyle bilinir. Yaptığı rivayetleri, güvenilir ravilerin rivayetlerine mana bakımından veya çoğuna uygun olması ile ve muhalefetlerinin çok az olması ile ravinin zaptı sabit olur.
    Sebebi zikredilsin edilmesin ta'dil makbuldür/kabul edilir.
    Cerh ise böyle değildir. İnsanlar fıskın sebeplerinde ihtilaf ettikleri için, cerhin sebebi açıklanmadan izahı yapılmadan cerh, kabul edilmez. Cerhi yapan kimse kendince fıskına bir sebep görüp raviyi zayıf görebilir. Oysa gerçekte ravi zayıf olmayabilir. Yani cerh ve ta'dil ashabından birisinin inancına göre ravi zayıftır, ama gerçekte ise ravi zayıf değildir. Bu nedenle, cerh yapılırken yapılan işin cerh olup olmadığının açığa kavuşması için cerh sebebinin belirtilmesi şart koşulmuştur.
    Bir kişinin ifadesiyle cerh sabit olur. Birden çok kişinin cerh yapması şart değildir. Öyleyse cerh ve ta'dilde bir kişinin sözü yeterlidir. Çünkü o, bir haberi bildirmektedir. Haberde ise bir kişinin sözü yeterlidir. Bir haberin, cerhinde veya ta'dilinde de sayı şart koşulmayıp bir kişinin haber vermesi yeterli olduğu gibi bir rivayetin cerhinde veya ta'dilinde de sayı şartı yoktur. Yalnızca bir kişinin sözü cerh ve ta'dil için yeterlidir.
    Sebebi açıklanmış bir cerh ile ta'dil aynı zamanda bir kişi hakkında bir arada olduğu zaman ta'dili yapanların sayısı çok olsa bile cerhin önceliği vardır. Çünkü ta'dilde bulunanlar ravinin durumu hakkında görünen şeyleri haber vermektedirler. Cerh eden kimse ise ta'dili yapandan gizli kalanı, gizli olanı haber vermektedir. Ta'dilde bulunanların çok sayıda olmalarının ise kıymeti yoktur. Çünkü sayının çokluğu haberin kabulü için bir illet sayılmaz. İllet ravinin durumundan haberdar olup olmamaktır. Fakihler bu hususta, ta'dilde bulunanın şöyle demesi durumu ile kayıt koymuşlardır: “Cerh eden kimsenin zikrettiği sebebi öğrendim. Ancak ravi tevbe etti halini düzeltti.” Cerh eden cerhin belirli bir sebebini zikrettiğinde ta'dil yapan kimse cerh yapan kimsenin ileriye sürdüğü sebebin butlanına/geçersizliğine yakinen delalette bulunarak cerhi ortadan kaldırır.
    Ta'n/itiraz on şeyden meydana gelmektedir. Bunlardan beş tanesi adaletle, beş tanesi de zaptla ilgilidir.
    Adaletle ilgili olanlar şunlardır: Yalan, yalanla itham, fıskın ortaya çıkması, ravinin meçhul olması ve bidat ehlinden olması.
    Zapt ile ilgili olanlar ise şunlardır: Aşırı yanılma, aşırı dikkatsizlik/gaflete düşme, vehm, güvenilir ravilere muhalefet, hafıza kötülüğü/kötü ezber.
    Meçhul olma üç kısma ayrılır:
    1. Açık ve gizli olarak adaletin bilinmemesi. Böyle bir ravinin rivayeti kabul edilmez.
    2. Zahiren adil iken batınen durumun meçhul olması ki bu mestur/örtülü sayılır. Böyle bir ravinin rivayeti ile delil getirilir.
    3. Ravinin kendisinin bilinmemesi. Alimlerden hiçbir kimsenin onu tanımaması ve Hadisinin yalnızca bir ravi tarafından bilinmesi.
    Âlimlerin kendisini tanıması ile veya ta'dilcilerin ondan Hadis rivayet etmesiyle ravi hakkındaki bilgisizlik kalkar. Bir kişinin ta'dili yeterli olduğu gibi bir kişinin rivayeti de yeterlidir. Nitekim Buhari, Murad el-Eslemi'den dolayı ondan Kays b. Ebi Hazım dışında rivayet eden olmadığı halde rivayet etmiştir. Müslim, Rabia b. Ka'b'dan dolayı ondan Ebu Seleme İbn Abdurrahman’dan başkası rivayet etmediği halde rivayet etmiştir. Zira o ikisinin bu uygulaması, bir tek kişinin rivayeti ile cehaleti kaldırmaya giden yol olmaktadır.


    islami forum,dini forum ,islami forum siteleri


+ Cevap Ver

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Mesaj Yazma Yetkiniz Var
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  
^

Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.1

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331