+ Cevap Ver + Yeni Konu aç
1 sonuçtan 1 ile 1 arası

Camide ayin

 Islamseli.Net Katagorisinde ve  Serbest Bölüm Forumunda Bulunan  Camide ayin Konusunu Görüntülemektesiniz.=>Camide ayin Camide ayin Geçtiğimiz günlerde İzmir'in Çeşme ilçesine bağlı Alaçatı'daki Pazaryeri Camii'nde Patrik Bartholomeos tarafından düzenlenen ayin hayli tartışıldı. Olay Dinlerarası Diyalog bağlamında yeni bir tartışmanın da fitilini ateşledi: Gayrimüslimler camilerde ayin yapabilir mi? Meselenin Diyalog bağlamında nereye oturduğu açık. Diyalog sürecine bir kere girildiğinde bu tarz işlerin meydana ...

  1. #1
    Administrator Karani - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jul 2009
    Yer
    Erzincan, Turkey
    Mesajlar
    11.813
    Tecrübe Puanı
    10

    Standart Camide ayin

    Camide ayin
    Geçtiğimiz günlerde İzmir'in Çeşme ilçesine bağlı Alaçatı'daki Pazaryeri Camii'nde Patrik Bartholomeos tarafından düzenlenen ayin hayli tartışıldı. Olay Dinlerarası Diyalog bağlamında yeni bir tartışmanın da fitilini ateşledi: Gayrimüslimler camilerde ayin yapabilir mi?

    Meselenin Diyalog bağlamında nereye oturduğu açık. Diyalog sürecine bir kere girildiğinde bu tarz işlerin meydana gelmesi kaçınılmaz oluyor. Meselenin aslına girmeden bir noktaya açıklık getirelim: Fıkh'ı, "yeni durumlara yeni çözümler bulma mekanizması" olarak gören hastalıklı bakış, önce fiili işliyor, fetva arayışı arkasından geliyor. Atı arabanın arkasına koşunca, fetvanın, olanı onaylamak dışında başka türlü bir yol göstermesi de mümkün olmuyor tabii. Bu durumda da Fıkıh, "yeni durumlara yeni çözümler bulma mekanizması" olmaktan çıkıp, "yeni durumları onaylama mekanizması" haline geliyor kaçınılmaz olarak.

    Siz Diyalog meselesini Fıkh'a bir kere onaylattınız mı, gerisi otomatik olarak geliyor; Diyalog faaliyetleri çerçevesinde icra edilen her faaliyet, baştan alınan "umumî onay" çerçevesinde "meşruiyet" problemi yaşanmadan hayata geçiyor...

    Meselemize dönecek olursak, gayrimüslimlerin camide ayin yapmasının cevazına, onların camiye girmesi konusundaki ahkâm ile açıklık getirilebilir mi? Hemen belirtelim ki, bu ikisi farklı şeylerdir. Her ne kadar mezhepler arasında gayrimüslimlerin mescide/camiye girip giremeyeceği konusunda ihtilaf var ise de1 bu meselenin "mescitte/camide ayin yapması"yla bağlantılandırılması doğru değildir. Zira camiye giriş meselesi onların itikadî durumunun bedenî temizlikle alakalı olup olmadığı tartışması üzerine bina edilmişken, ayin meselesi açıkça şirk izharı ve icrası anlamına gelir. Bir diğer deyişle gayrimüslimlerin bizim ibadethanelerimize -gerekli adaba riayet kaydıyla- girmelerine cevaz verilebilir; ama onların ayini "şirk ilan ve izharı" anlamına geleceğinden, bu nokta ayrıca ele alınmalıdır.

    İzmir'deki ayin olayına Efendimiz (s.a.v)'in Necran hristiyanlarının Mescid-i Nebevî'de ayin yapmalarına izin vermesi hadisesi delil getirilebilir. Benim bildiğim başka bir örnek de bulunmamaktadır.

    Ancak bu meselenin iki yönü vardır:

    1. Necran hristiyanları Mescid'e girip Efendimiz (s.a.v)'le görüşmeye başladıktan bir süre sonra ibadet etmek istediklerini söylemiş ve ayin yapmak üzere kalkıp doğu istikametine dönmüşlerdir. Sahabe-i Kiram bu duruma mani olmak üzere harekete geçmiş olmalıdır ki Efendimiz (s.a.v) "Onları bırakın!" buyurmuştur. Yani burada sanki spontan gelişen bir olay vardır.

    2. Bu olay, iyi niyet izharı olarak anlaşılabilecek şekilde Medine'ye kadar gelmiş Necran'lı heyetin gönlünün hoş tutulması amacına mebni olabilir. Yani Efendimiz (s.a.v) onların kalplerini İslam'a ısındırmak için böyle davranmış olabilir. Nitekim Buhârî şerhinde İbn Receb bu ihtimal üzerinde durur ve şunları söyler: "Hz. Peygamber (s.a.v) o vakit onlara müsaade etmekle kalplerini İslam'a ısındırmak istemiş ve İslam'dan uzaklaşmalarına meydan vermemek istemiş olabilir."2

    3. Yukarıya aldığım ifadelerinin devamında İbn Receb şöyle der: "Onların (gayrimüslimlerin) kalplerinin ısındırılmasına ihtiyaç kalmayınca artık bu uygulamayı devam ettirmek caiz olmaz."

    4. Esasen Necran hristiyanlarının Medine ziyareti ilgili olarak İbn İshak tarafından nakledilen bu ünlü rivayet zayıf ve münkatıdır (senedinde kesinti vardır).3 Bu sebeple böyle hassas bir konuda delil olarak kullanılması uygun değildir.

    5. Efendimiz (s.a.v)'in herhangi bir uygulaması başta Sahabe-i Kiram olmak üzere Ümmet fukahası tarafından devam ettirilmemişse bunun iki sebebi olabilir: Ya o uygulama nesh olmuştur, ya da Efendimiz (s.a.v)'e mahsustur; O'ndan başkasının o uygulamayı devam ettirmesi caiz değildir.

    Sahabe-i Kiram'ın ve Fukaha'nın, gayrimüslimlerin camide ayin yapmasının cevazına delalet eden bir uygulama ve/veya fetvası bulunmadıkça o uygulamanın devam ettirilmesi doğru olmaz.

    Vallahu a'lem.

    1- Hanefî mezhebine göre gayrimüslimler mescitlere girebilirler. Malikîler, Müslümanların zaruri bir sebebe dayalı izni olmadıkça gayrimüslimlerin hiçbir mescide giremeyeceği görüşünü benimserken Şâfiîler Mescid-i Haram dışındaki mescitlere girmelerinin caiz olduğu görüşünü benimsemiştir. Hanbelî mezhebinde ise bu konuda iki görüş vardır. Biri Mescid-i Haram dışındaki mescitlere girebilecekleri dorğrultusundayken, diğeri aksi istikamettedir. Bkz. el-Mevsû'atu'l-Fıkhiyye, XXXVII, 221-2

    2- İbn Receb, Fethu'l-Bârî, III, 390 vd.

    3- İbn Receb, a.y.
    Dr. Ebubekir Sifil
    araştırmacı yazar


+ Cevap Ver

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Mesaj Yazma Yetkiniz Var
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  
^

Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.1

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331