+ Cevap Ver + Yeni Konu aç
1 sonuçtan 1 ile 1 arası

İslamcıların kendi aralarındaki imtihanı

 Islamseli.Net Katagorisinde ve  Serbest Bölüm Forumunda Bulunan  İslamcıların kendi aralarındaki imtihanı Konusunu Görüntülemektesiniz.=>İslamcıların kendi aralarındaki imtihanı İslamcıların kendi aralarındaki imtihanı Arap Baharı olmasaydı Fas İslamcıları seçimlerden birincilikle çıkamazdı. Kuvvetli esen Arap Baharı razgarı ile birlikte Fas rejimi (Mahzen) kabzasını gevşetmek zorunda kaldı. Bir taraftan Fas Adalet ve Kalkınma Partisi kendisini rahat ve güvende hissetti ve kendi kendine uygulamış olduğu sınırlamaları veya otosansürü ...

  1. #1
    Üst Düzey Yönetici MuHaMMeD - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jan 2010
    Mesajlar
    3.117
    Tecrübe Puanı
    14

    Standart İslamcıların kendi aralarındaki imtihanı

    İslamcıların kendi aralarındaki imtihanı

    Arap Baharı olmasaydı Fas İslamcıları seçimlerden birincilikle çıkamazdı. Kuvvetli esen Arap Baharı razgarı ile birlikte Fas rejimi (Mahzen) kabzasını gevşetmek zorunda kaldı. Bir taraftan Fas Adalet ve Kalkınma Partisi kendisini rahat ve güvende hissetti ve kendi kendine uygulamış olduğu sınırlamaları veya otosansürü kaldırdı. Buna mukabil Mahzen (rejim) de seçimlere hile karıştırmaktan imtina etti. Seçimlere hile karıştırmasının Arap Baharına davetiye çıkaracağını düşünmüş olmalı. Rejim akıllı hareket ederek üzerine gelen tufanı önlemiş oldu. Lakin bu defa da rejim ile İslamcılar arasında olan zıtlaşma, seçimler ve sonuçlarıyla birlikte İslamcıların kendi arasına taşınmış oldu. Fas'ta iki mühim İslami hareket var. Bunlardan birisi Ahmet Raysuni'nin manevi liderliğindeki Adalet ve Kalkınma Partisi. Bu partinin fiili liderliğini ise Abdulilah Benkiran yapıyor. Diğer hareket ise El Adlu ve'l İhsan cemaati. Seçimlerden sonra Kral Muhammed VI, hükümeti kurma görevini Benkiran'a verdi. Benkiran'dan önce ise Fas AKP'sinin başında Sadettin Osmani bulunuyordu. Fas ve Ürdün gibi ülkelerde İslamcılar başkanlık noktasında dönüşümlü liderliğe açık hareket ediyorlar. Bu da onların fazileti. Bu tebrike şayan bir olgunluk sayılmalı. Lakin hareket veya cemaat içinde dönüşüme açık yapıya rağmen farklı cemaatler veya dini yapılar arasında aynı uyumu göremiyoruz. Arap Baharı ile birlikte bu iyice yüzeye çıktı. İktidara gelen İslami yapılara veya cemaatlere karşı muhalefeti de yine İslamcılar belirlemeye başladı. İslamcılara karşı muhalefetin başını da İslamcılar çekiyor.

    Bu durum Fas'ın dışında Tunus ve Mısır'da da böyle. Mısır'da da seçimlerle birlikte Selefiler ile İhvan rakip konumlara geldiler. Başta apolitik olan Selefiler Arap Baharı ile birlikte politik bir veçhe kazandılar ve adeta İhvan'a rakip oldular. Selefiler ile İhvan'ın pozisyonu geçmişte Afganistan'da Mücahidler ile Taliban'ın durumuna ve konumuna beziyor. İhvan modern bir İslami çehreyi temsil ederken Selefiler arkaik bir İslami anlayışın mümessili durumundalar. Tedricilikten uzak ve yukarıdan inme bir şekilde toplumu inşa etmek istiyorlar. Tunus'ta da benzeri bir durum var. Tunus'taki çekişme daha çok şahsi. Çeşitli nedenlerle Gannuşi'den ayrılan Muhammed Haşimi Hamidi, Halkın Dilekçesi diye bir parti kurdu ve Londra'dan Gannuşi'ye karşı İslami muhalefeti yönetti.
    Gannuşi 22 yıl sonra Londra'dan gelerek zafer kazandı Hamidi ise Londra'dan Gannuşi'nin zaferini gölgeledi. Hamidi'nin oylarıyla birlikte İslami kesimlerin oyları aslında yüzde 50'yi buluyor. Oylar bölündüğünde ise koalisyon kaçınılmaz oluyor. Gannuşi ile Hamidi arasındaki kavga rejimle İslamcılar arasındaki kavgayı bile gölgelemiş oldu. Zira Nahda hareketi Hamidi'yi eski rejimin devamı veya Truva Atı olarak görüyor. Benzeri bir durum Fas'ta da geçerli.
    Fas'daki İslamcıların yöntemlerini birbirinden ayıran temel faktör 'muhalefet içeriden mi, yoksa dışarıdan mı olmalı?' meselesidir. Yani başka bir tabirle yumurtayı neresinden kırmalı? Kefelerin bir ucunda Fas AKP'si diğer tarafta da Abdusselam Yasin'in liderliğini yaptığı El Adl u Ve'l İhsan hareketi bulunuyor. El Adlu Ve'l İhsan hareketi nev-i şahsına münhasır bir hareket. Fas'ta yasadışı sayılan bu hareketin tasavvufi açılımları ile birlikte diğer İslami hareketlerle de fikri zeminde temasları bulunuyor. Bununla birlikte, rejimi içeriden düzeltmek yerine yıkarak düzeltmek niyetindeler. Bununla birlikte Abdulilah Benkiran'ın da ifade ettiği gibi, iki hususta AKP ile El Adlu ve'l İhsan hareketi aynı zeminde buluşuyor. Bunlardan birisi, rejimi ıslah veya değiştirme konusunda şiddeti bir yöntem olarak reddetmek ve kabullenmemek. İkincisi de, İslami değerleri referans almak. Üçüncü noktada yani rejim içeriden mi ıslah edilmeli yoksa dışarıda kalarak mı düzeltilmeli hususunda iki hareket net çizgilerle birbirinden ayrılıyor. Fas AKP'si Mahzen'le siyasi ortaklıktan çekinmiyor. Bu yolu tercih etmiş bulunuyor ve bunu da içten ıslah olarak görüyor. Değişimin yumuşak yüzünü temsil ediyor. Değiştirirken de değişiyor. Son sırada bir adım daha atarak Benkiran, Allah rızası için kraliyet rejimini savunduklarını söylemiştir. Buna mukabil El Adlu Ve'l İhsan hareketinin lideri Abdusselam Yasin, Kral Hasan II'ye açık bir broşür neşretmiş ve adını 'İslam em Tufan/İslam ya da Tufan' koymuştu. Yani Kral Hasan II'nin İslam'ı hayat tarzı olarak benimsememesi halinde ülkenin muhakkak bir tufanla karşılaşacağını yazmıştır. Kızı Nadiye ise kraliyeti gayri meşru saymış ve alenen kraliyet rejiminin değiştirilmesini istemiştir. Bundan dolayı da yargılanmıştır. Şimdi iki hareket iktidar ile muhalefet çatallaşmasında karşı karşıya gelmiştir. Benkiran El Adlu ve'l İhsan hareketini diyaloğa çağırıyor. Buna mukabil El Adlu ve'l İhsan ise rejime ve rejimin yeni yüzü AKP'ye karşı sokak hareketlerinde başı çekiyor. Diyalog çağrısına sokak gösterileriyle cevap veriyor. El Adlu Ve'l İhsan rejimle iktidar ortaklığını tuzak olarak nitelendiriyor. Arap Baharı çerçevesinde kurulan 20 Şubat Hareketi'nin en büyük destekçisi El Adlu Ve'l İhsan hareketi ve şu anda Benkiran'ın başbakanlığına muhalefet ediyor. Fas İslamcıları yolların çatallaşma noktasında bulunuyorlar. Şimdi cevabı aranan soru şu: Muhalif İslamcıların iktidardaki İslamcılara muhalefetleri keskin mi olacak yoksa yumuşak mı? İslamcıların birbiriyle ilişkileri tuzakla imtihan söylemleri arasında gidip geliyor.


    Mustafa Özcan

    araştırmacı yazar


+ Cevap Ver

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Mesaj Yazma Yetkiniz Var
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  
^

Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.1

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331