+ Cevap Ver + Yeni Konu aç
1 sonuçtan 1 ile 1 arası

Nefsi terbiye etmenin günümüzdeki önemi

 Islamseli.Net Katagorisinde ve  Serbest Bölüm Forumunda Bulunan  Nefsi terbiye etmenin günümüzdeki önemi Konusunu Görüntülemektesiniz.=>Nefsi terbiye etmenin günümüzdeki önemi Modern tıbbın da kabul ettiği bir gerçektir ki vücut sağlığı ile ruh sağlığı birbiriyle çok yakından ilgili ve birbirine çok kuvvetle bağlı olup, bence modern bir tabip, her ikisi ile de yakından ilgilenmek durumunda ve mecburiyetindedir. Vücut ve beden sağlığı tıbbın; ruh sağlığı ise tasavvufun ...

  1. #1
    Paylaşımcı Üye
    Üyelik tarihi
    Dec 2010
    Mesajlar
    3.109
    Tecrübe Puanı
    13

    Standart Nefsi terbiye etmenin günümüzdeki önemi

    Modern tıbbın da kabul ettiği bir gerçektir ki vücut sağlığı ile ruh sağlığı birbiriyle çok yakından ilgili ve birbirine çok kuvvetle bağlı olup, bence modern bir tabip, her ikisi ile de yakından ilgilenmek durumunda ve mecburiyetindedir. Vücut ve beden sağlığı tıbbın; ruh sağlığı ise tasavvufun konusu! O halde iyi bir tabip, hem tıbbı, hem de tasavvufu, imanı, maneviyatı iyi bilmeli; hatasını her yönüyle iyi tanımalı, anlamalı ve ona maddeten de, ma'nen de faydalı olabilmeli!
    Klasik İslam tasavvufuna göre, insanın içinde "nefs" denilen bir manevi varlık vardır. "Hayvani", "nefsani", "hevai" "şehevani" diye adlandırılan içgüdü, arzu ve istekler ondan çıkar gelir. Türkçede insanın kendi "beni", "benliği", Batı'da "ego" denilen bu iç varlık, bedeni ve hayatı korumak, nesli devam ettirmek için var kılınmıştır; varlığı, hiç şüphesiz, hikmetli, lüzumlu ve faydalıdır. O adeta vücudun maddi menfaatlerini koruyan bir bekçi, hayati ihtiyaçlarını sağlamağa çalışan bir müdür gibidir.
    Beden yorulunca dinlenmek, acıkıp susayınca yemek, içmek, doyunca rahat etmek, rahatlayınca eğlenmek, zevklenmek, erginleşince varlığını tenasül yoluyla devam ettirmek... istiyor. Bu arzu ve istekler "nefs"dendir. Bunların hepsi, İslam dinine göre, fıtratın gereği, tabii ihtiyaçlar ve normal duygulardır. Şu şartla ki ancak gerektiği kadar karşılansın ve de helal ve meşru yollardan sağlansın. Bu isteklerin meşru yollarla sağlanması İslam'a göre sırasında mübah veya bazan farz ve hatta sevaptır..
    Ama nefs aşırı şımartılır, arzu ve istekleri bol bol karşılanırsa haddi aşar ve azgınlaşır; kuvvetlenir, insanı günahlara, haramlara, yasaklara, gayr-i meşru ve gayr-ı ahlaki denilen fiillere zorla sürükler, büyük maddi ve manevi tehlikelere düşürür. Bu halde de nefsin arzularının frenlenmesi, nefsin zabt ü rabt altına sokulması şart ve mecburi olur.
    Nefsin sayısız, sınırsız istek ve dileklerine "..-yı nefs" denilir ki insan, içinden kopup gelen bu "hafif meşrep" arzuları kontrol etmeli, süzmeli, lüzumsuz olanları engellemeli, lüzumlu olanları yeterli ölçüde vermelidir. Tamamen heva-yı nefse uymak hadis-i şeriflerde şiddetle yasaklanmıştır. İyi bir müslüman kendisine aklı rehber edinmeli, işlerini aklın ve mantığın ölçüleri içinde yürütmeli, kararlarını dinin ve şeriatin ahkamına göre vermelidir, heva-yı nefsine göre değil!
    Nefsin kuvvetli isteklerine "şehevat-ı nefsaniyye" adı verilir. Yeme arzusuna "şehvetü'l-batn", tenasül arzusuna "şehvetü'l-ferc" denilir. Bu kuvvetli arzular karşılanmaz ve baskı altında tutulursa çeşitli ters patlama ve arızalara, iç ve dış, ruhi ve bedeni hastalıklara yol açar. O yüzden insan gereği kadar yemeli, içmeli, uyumalı, evlenmeli, çoluk çocuk sahibi olmalıdır. Bu yüzden İslam'da ruhbanlık, bekarlık, evlenmemek makbul sayılmamıştır.
    Nefs tasavvufta, "riyazeü-i nefs" denilen; nefsi kırıcı, güç kaynaklarını kısıtlayıcı, arzularını kesici ve zayıflatıcı tedbir ve çalışmalarla kontrol altına alınır ve ıslah edilir. Oruç tutmak veya az yemek, az uyumak, az konuşmak, uzlete çekilmek, halvete girmek, zikrullahla meşgul olmak onu yumuşatır, terbiye eder, olgunlaştırır.
    Nefs, ham ve çiğ halinde iken "nefs-i emmare" adıyla anılır. Bu, "Emmaretün bis-s(i": "kötülükleri çok emredici" demektir ki nefs bu aşağı mertebede hep kötü işleri ve günahları isteyip, yapılmasını insana, içinden emr ve empoze ettiğinden bu sıfatı almıştır.
    Nefs-i emmare, ıslahı kabil, eğitimi mümkün bir varlıktır, dini ve tasavvufi talim ve terbiye ile değişir, gelişir, olgunlaşır, melekleşir.
    Nefsin eğitimi esnasında, yani seyr-i sülukunda geçtiği mertebe ve kademeler klasik olarak şöyle sıralanmıştır: Levvame, mülheme, mutmeinne, raziye, marziyye, safiye.
    Nefs terbiyesi, tarih, kültür ve tasavvuf kitaplarında kalmış bir hatıra ve fantezi değil, bugünün insanı için de son derecede lüzumlu ve faydalı bir çalışmadır. Modern nesiller de nefsin ne olduğunu, gücünü, hilelerini, arzularını, tehlikelerini bilmeli, heva-yı nefsi yenmeyi, şehevat-ı nefsaniyelerini dizginlemeyi, meşru yollarla sağlamayı öğrenmeli, ruhen ve bedenen sağlıklı, dengeli, kuvvetli, insan-ı kamiller olmağa çalışmalıdır.


+ Cevap Ver

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Mesaj Yazma Yetkiniz Var
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  
^

Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.1

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349