+ Cevap Ver
1 sonuçtan 1 ile 1 arası

İbadette dört mezhepten birisine uymak Şarti var midir?

 İslami Konular ve kaynakları Katagorisinde ve  Soru ve Cevaplarla İslam Forumunda Bulunan  İbadette dört mezhepten birisine uymak Şarti var midir? Konusunu Görüntülemektesiniz.=>İbadette dört mezhepten birisine uymak Şarti var midir? "Amele ait bütün hadiselerde ve ahkamda bu dört mezhepten birisini taklitten başka amel caiz değildir, "(l) Görüldüğü üzere, müctehid olmayan birisine, dört mezhepten başkasına, müctehid olup da mezhebi tedvin edilmeyenlere ve hattâ ashaba ve tabiine uymak ve mezhep olarak kabul etmek caiz ...

  1. #1
    Gönüllü Paylaşımcı ŞehadetGüvercini - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jan 2010
    Mesajlar
    1.010
    Tecrübe Puanı
    12

    Standart İbadette dört mezhepten birisine uymak Şarti var midir?

    İbadette dört mezhepten birisine uymak Şarti var midir?

    "Amele ait bütün hadiselerde ve ahkamda bu dört mezhepten birisini taklitten başka amel caiz değildir, "(l)
    Görüldüğü üzere, müctehid olmayan birisine, dört mezhepten başkasına, müctehid olup da mezhebi tedvin edilmeyenlere ve hattâ ashaba ve tabiine uymak ve mezhep olarak kabul etmek caiz değildir.
    İmam Fahri Razi (r.a.); Avam tabakasının ashabtan tanınmış büyük şahsiyetleri dahi taklid etmesinin caiz olmadığını, muhakkiklerin bu husustaki icmaını naklediyor. k/Ucenırn
    Eşbah ve Nezair kitaplarında, ibn-i Mii^pdiyor ki: İbnu Hummam Tahrir kitabında: "Meşhur ve mazbut bu dört mezhep'ten başka birisini taklid etmenin caiz olmadığına ittifak vaki olmuştur"(2).
    Yukarıdaki kaynaklardan da anlaşılacağı üzere ictihad derecesine erişemeyenlerin bu dört mezhepten birini taklid etmeleri lâzımdır. Yapmış olduğu amel bu dört mezhepten birisine tesadüfen uysa bile makbul değildir. Binaenaleyh, müctehid olmayan kimselerin ayet ve hadislerden hüküm çıkarmaları asla caiz değildir. Bütün fıkıh ve usul kitaplarında bu konu açık olarak ifade edilmektedir.
    Maalesef birçok din adamı olarak geçinenlerin, kendilerinden sorulan sorulara Ayet ve Hadisle cevap vermeleri, bunu kendilerince bir marifet ve hüner saymaları acı bir gerçektir.
    Keza bir meselede bu dört mezhepten birini taklid ederek başka hiç bir mes'elede diğer bir mezhebi taklid etmenin caiz olmadığını iddia etmek, kuru bir taassup ve cehaletin eserinden başka bir şey değildir.
    İbnu Hümam (r.a.) Et-Tahrir Kitabında: Bu dört mezhepten birisini taklid ederek, ona göre amel ettiği halde başka bir hükümde diğer bir mezhebe göre amel edebilir. Meselâ: Bir Mes'elede Ebu Hanife'yi ve diğer bir mes'elede de İmam Şafii'yi taklid caizdir diyor (3).
    Muhammed El-Bağdadi Taklid hakkındaki risalesinde: Bir mezhebi taklid eden kimse, her mes'elede ve daima aynı mezhebe bağlı kalması şart değildir. Çünkü Allah ve Resulünün vacip etmedikleri bir şey vacip olmaz. Bununla beraber, hiç bir müçtehid imam "benim mezhebime tabi olun başka bir mezhebe göre amel etmeyin" dememiştir, diyor.
    İbn-i Abidin I. Cildin 50. sahifesinde diyor ki: "Tahrir ve Şerhinde deniliyor ki bir mezhebe tabi olan, Ebu Hanife veya Şafii gibi devamlı ve her mes'elede o mezhebe bağlı kalması vaciptir. Bazıları da, vacip değildir diyor ve sahih olan da budur" (4).
    İbn-i Abidin aynı cildin 70. sahifesinde de: Hatip, Harun Er-Reşid'den naklen der ki: "Harun Er-Reşid, İmam Malik İbn-i Enes (r.a.)'e : "Ya Ebâ Abdullah, sizin telif ettiğiniz kitapları yazalım, İslâm ülkelerine dağıtalım ki ümmet onunla amel etsin ve onun üzerine toplansınlar (yani amel ve ibadette birlik meydana gelsin). İmam Malik: Ya Emir el-Mü'minin, ulemanın, müctehidlerin (feri mes'elelerde) ihtilafları Allah tarafından bu ümmete bir merhamettir (genişliktir). Herkes doğru bildiği mezhebe tâbi olur. Bütün müçtehid imamlar hidayet üzeredir ve hepsi de Allahu Tealâ'nın rızasını aramaktadır, dedi ve teklifi reddetti." ( M.Çağlayan, İslam'da Mezhepler, sh:18)
    "Eşbah sahibi diyor ki, : "Dört mezhebe muhalif olan hüküm, icmaa muhaliftir, bu dört mezheb dışında bir muhalif bulunsa da yine hüküm bunlardan birisine göredir."
    Tahrir kitabında: "Bu dört mezhep güvenilir yoldan geldiği, yayıldığı ve tabileri çok olduğu için bunlarla amel edilmesine ve muhalif görüşlere göre amel edilmeyeceğine dair icma vardır".(5)
    "Ümmetin bir kaç kavi üzere ihtilafları, icmadır.. Bu kaviller dışındaki görüşlerin batıl olduğuna, ittifak vardır. Çünkü hak mezhep dörttür, beşincisi batıldır." (6)
    Telfik dediğimiz amel şekli de bu dört mezhebin dışında olduğu için caiz değildir." ( M.Çağlayan, İslam'da Mezhepler, sh:26)
    (1) Abd'ul-Gânî En-Nablûsî, Hulâsat'üt-Tahkik fi Beyan-ı Hükm'it-Taklid ve'1-Telfık
    (2) İbnu Nüceym, El Eşbah ve'n Nezair el fıkhiyye âlâ mezhebel henefiyye.
    (3) İbnu'l-Hümam, Kemalüddin, Et-Tahrir,
    (4) İbn-i Abidin, Reddü'l-Muhtar Ale'd-Dürrü'l-Muhtar
    (5) El-Eşbah, sh:89
    (6) Nur'ul-Envar, mik,16.



+ Cevap Ver

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Mesaj Yazma Yetkiniz Var
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  
^

Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.1

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349