+ Cevap Ver + Yeni Konu aç
1 sonuçtan 1 ile 1 arası

Bıyığı Kısaltıp Sakalı Bırakmak Sünnet midir, Taklit mi?

 Peygemberimiz (s.a.v) Katagorisinde ve  Sünneti Seniyye Forumunda Bulunan  Bıyığı Kısaltıp Sakalı Bırakmak Sünnet midir, Taklit mi? Konusunu Görüntülemektesiniz.=>Bıyığı Kısaltıp Sakalı Bırakmak Sünnet midir, Taklit mi? İslam'da bıyık ve sakal bırakmanın hükmü nedir? Bazıları bıyıkları kısaltıp, sakalları uzatmanın gerektiğini söylemektedir. Bu doğru mudur? Bu sorunun cevabı için Resulullah ve Ehl-i Beyt'inin siretine ve sünnetine müracaat edilmelidir. Bu sebeple sünni ve şii hadis kaynaklarına bakmalıyız. "BIYIKLARI KISALTIN, SAKALLARI İSE ...

  1. #1
    Gönüllü Paylaşımcı Kado - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Mar 2013
    Yaş
    39
    Mesajlar
    45
    Tecrübe Puanı
    0

    Standart Bıyığı Kısaltıp Sakalı Bırakmak Sünnet midir, Taklit mi?

    İslam'da bıyık ve sakal bırakmanın hükmü nedir? Bazıları bıyıkları kısaltıp, sakalları uzatmanın gerektiğini söylemektedir. Bu doğru mudur?

    Bu sorunun cevabı için Resulullah ve Ehl-i Beyt'inin siretine ve sünnetine müracaat edilmelidir. Bu sebeple sünni ve şii hadis kaynaklarına bakmalıyız.

    "BIYIKLARI KISALTIN, SAKALLARI İSE BIRAKIN" HADİSİ DOĞRU MUDUR?:

    Doğrudur ama EKSİK bir iktibastır. Biz hadisin bir kısmına değil, tamamına bakmalıyız.

    Nasıl ki, Kur'an-ı Kerim'den bir ayeti incelerken, onun sibakına ve siyakına (önceki ve sonraki ayetlere) bakıyor, ayetin nüzul sebebini araştırıyor, zaman ve zemine dikkat ediyor (örneğin; Sure Mekkî mi, Medenî mi?), ayetin muhataplarının kimler olduğuna bakıyorsak... Mücessem (cisimleşmiş, yani yaşayan, yürüyen, konuşan) Kur'an olan Resulullah (s.a.a) ve Ehl-i Beyt'inin fiili ve kavli sünnetlerini incelerken de, zamana ve zemine, içinde bulunan şartlara, hadislerin söyleniş sebebine, muhataplarına, vs. dikkat edilmelidir.

    Yani, bir ayet nasıl ki incelenip hikmeti kavranılmadan direkt uygulanmıyor ise, hadisler de incelenip hikmetleri anlaşılmadan uygulanamaz. Özetle, aklı kullanarak nakle müracaat edilmelidir. Ve inşaallah bu konudaki nakillere birlikte bakıp akilane bir şekilde inceleme yapalım:

    "Bıyıkları kısaltın, sakalları ise bırakın" şeklinde alıntılanan hadise baktığımızda, sözün eksik olarak bize sunulduğunu görmekteyiz. Az önce, hadisin bir kısmı değil, tamamı incelenmelidir demiştik. Hadisin tamamı şöyledir:

    "Müşriklere muhâlefet edin (benzemeyin); sakalları bırakın, bıyıkları kırpın" (Buhârî, K. el-Libâs, 63-34.)

    "Bıyıkları kesin, sakalları bırakın. Böylece Mecusîlere benzemeyin" (Buharî, Libas, 64; Müslim, Tahare, 54)

    Evet, yani sevgili Peygamberimiz (s.a.a), "Sakalı bırakın ve bıyıklarınızı kısaltın." derken "Müşriklere muhalefet edin." buyurmakla bu işin hikmet cihetini belirtmektedirler. Çünkü o dönemde müşrikler sakallarını kesip bıyıklarını alabildiğine uzatırlardı. Yani, amaç müşriklere benzememektir.

    Ancak, günümüzde bıyık uzatmak müşriklere has bir şey midir ki tersine hareket edip onlara benzemeyelim? Bunu düşünmek gerekir. Yani, şimdi hadisin şeklini alıp direkt taklit mi etmeliyiz? Yoksa, hadisi inceleyip, aslı, özü ve felsefesini alarak günümüze mi uygulamalıyız? İkincisi doğru olandır. Sünni ve Şii ulema da bunda hemfikirdir. Yalnızca sünniliğin sapık kolu olan Vahabi ve Selefiler; Şiiliğin sapık kolu olan Ahbariler düşünmeden, hadisleri incelemeden, kafa yormadan, hikmet ve felsefelerini anlamadan uygulama peşindedirler ki, bu yanlıştır. Bu yanlışı birlikte inceleyelim:

    Dediler ki: "Ey Allah’ın resul’ü (s.a.a), onlar sakallarını kısaltıyorlar bıyıklarını uzatıyorlar, buna ne dersin?” Resulullah (s.a.a) buyurdular ki: "O zaman siz de sakalınızı bırakın, bıyıklarınızı ise kısaltın." (Sünen-i Ahmed)

    Evet, hadiste görüldüğü gibi, Resulullah (s.a.a), ashaba, zamanının müşriklerinin nişanesi ve ortak özelliği olan bir görünümden uzak durmayı tembihliyor. Ve o dönemde, gerek yahudiler, gerek mecusiler, gerekse Türkler bıyıklarını uzatmaktaydı. Müslümanlar da bunun aksine davranıp bıyıklarını kısalttılar, sakallarını uzattılar. Amaç, müşrikler gibi görünmemek, onlardan sanılmamaktı.

    Peki, biz şimdi ne yapmalıyız? Acaba, ashabın yaptığı gibi yine bıyıklarımızı kısaltıp, sakallarımızı uzatırsak, hangi müşrik topluluğun aksine davranmış oluruz? Bıyık uzatmak bir müşrik topluluğun ortak özelliği ve nişanesi olarak kabul ediliyor mu artık? Hayır.

    Günümüzde, kafir ve müşriklerin nişanesi ve ortak özelliği olan başka şeyler vardır. Yani, bir şey yaptığımızda bizi kesin olarak falanca gayr-ı müslim topluluktan olarak görebilecekleri neler vardır? Aklıma gelen ilk örnek payottur (saçın favori kısmının uzatılıp örülmesi). Yani, payot artık Yahudilerin bir nişanesi ve ortak özelliği olarak görülmektedir. Dolayısıyla, günümüzde bir Müslüman, Yahudilerin aksine hareket edip favorilerini uzatmaktan kaçınmalıdır.

    Evet, görüldüğü gibi, hadisleri incelerken, zaman ve zemin, yani o dönemin şartları, hadisin muhatapları ve hadisin söyleniş sebebi incelenmeli; böylece hadisin hikmet ve felsefesi anlaşılmalı, sonra da bu hikmet ve felsefe günümüze uyarlanıp uygulanmalıdır.

    Yukarıdaki hadislerin temel hikmet ve felsefesi; "Müşriklere muhâlefet edin, benzemeyin" düsturudur. Ve bu düsturun o dönemdeki uygulaması bıyıklarını uzatıp, sakallarını traş eden mecusi ve türklerin aksine davranıp, sakal uzatmak ve bıyıkları kısaltmak şeklinde olmuştur. Bu dönemdeki uygulamasının aynı olması için, bıyık uzatıp sakal traş etmenin bir kafir topluluğun nişanesi ve ortak özelliği olması gerekir ki böyle birşey söz konusu değildir. Ancak, günümüzde kafir ve müşriklerin başka nişaneleri vardır (yukarıdaki payot örneği gibi) ve bunlardan uzak durmak gerekir. Yani; sünnet olan şey bıyıkları kısaltıp sakal uzatmak değil; kafirlere benzememektir.

    Özetle, bıyık ve sakal bırakmanın günümüzde mahsuru yoktur. Bıyık ve sakalın her ikisi de bırakılmalıdır. Ancak, temizlik ve düzgünlüğe engel olmaması şartıyla. Yani, bıyıklar temizlik sebebiyle (yemeğin bulaşmaması için; yani ağza girmeyecek şekilde) düzeltilmeli; sakalın boyu da (başka hadislerde belirtildiği üzere) bir tutamı geçmemelidir.


+ Cevap Ver

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Mesaj Yazma Yetkiniz Var
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  
^

Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.1

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349